Kunnen sommige mensen geen aspergegeur ruiken in hun urine?

Als ik asperges eet, ruik ik al snel daarna een kenmerkende geur bij mijn urine.

Ik heb wel eens gehoord dat sommige mensen die geur niet kunnen ruiken. Dat schijnt iets genetisch te zijn.

a) Klopt dat?

Zo ja:

b) Komt dat doordat hun urine die geur echt niet bevat, of komt dat doordat hun urine wel die geur heeft, maar die mensen een geur-recepter missen zodat ze die geur (die er dus wel degelijk is) niet kunnen ruiken?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat die geur niet bij iedereen ontstaat, maar ik heb er geen bron bij. De wikipedia-pagina over asperges is er ook 'intern verdeeld' over: Ofwel de geur ontstaat niet, ofwel hij wordt niet geroken.
Cryofiel
9 jaar geleden
En dat is nu precies wat ik mij afvraag! ;-)
ItisILeClerc
9 jaar geleden
dat moet toch zeer simpel te testen zijn: a. test de urine op zwavel
of
b. laat de urine ruiken aan iemand die wel zwavel ruikt en het grote aspergemysterie is opgelost

Het beste antwoord

Ja, en waarschijnlijk is het een combinatie van beide mogelijkheden.

Aspergegeur is de bekendste afwijkende urinegeur. Het ruikt een beetje zwavelachtig. Asperges geven de urine die sterke geur door de manier waarop het lichaam ze verteert. Asparagusinezuur wordt omgezet in vluchtige zwavelhoudende verbindingen. Deze geven die typische aspergegeur.

Niet iedereen heeft hier last van, al is het niet helemaal duidelijk waarom. Waarschijnlijk beschikken sommige mensen niet over de enzymen om het asparagusinezuur om te zetten. Daarnaast heeft de één betere reukreceptoren dan de ander en ruikt de geur dus beter.
Dat laatste wordt specifieke anosmie genoemd. Dat is ook bekend van andere geurstoffen, zoals truffelaroma.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ongeveer 45% van alle mensen ruikt de merkwaardige geur na het eten van asperges.
Sommige biochemici menen dat de omzetting in zwavelhoudende stoffen bij iedere asperge-eter plaatsvindt, maar dat niet iedereen de zwavellucht evengoed kan ruiken.
Anderen denken dat het vermogen om asperge-urine te produceren bij een deel van de mensen ontbreekt. In elk geval zou het gaan om autosomaal dominante overerving. Er zijn zelfs gevalsbeschrijvingen gemeld van vrouwen die geregeld asperges aten, maar nooit stinkplas produceerden – totdat ze asperges aten tijdens de zwangerschap. Het ongeboren kind was vermoedelijk heterozygoot voor de eigenschap en ging de geurstoffen produceren, die via de placenta in de urine van de moeder terechtkwamen.
Amadea
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Dus het is niet duidelijk of sommige mensen het stofje niet produceren, dan wel niet kunnen ruiken. Maar daar is heel makkelijk achter te komen door mensen aan elkaars plas te laten ruiken. Misschien een beetje onsmakelijk, maar alles voor de wetenschap denk ik dan maar.