is de lactose tolerantie afkomstig van 1 persoon?

In noordelijk europa is de meerderheid bestand tegen lactose. Ik las dat die tolerantie ontaan was uit een genmutatie. Betekent dat nu dat alle mensen die melk kunnen drinken afstammen van een persoon, of zijn er meerdere bronnen/personen?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet "de schuld" van één persoon. Het zit eigenlijk zo:

Babys moeten de melk van hun moeders moeten verteren, en daarom heeft iedereen direct na de geboorte de juiste enzymen (namelijk lactase) om lactose te kunnen afbreken. De productie van lactase wordt gecodeerd door genen die wij allemaal hebben, en die allemaal gelijk zijn.
Als wij groeien, op een gegeven moment stoppen wij met het drinken van melk, en is de productie van lactase een overbodige luxe. Het kost energie om enzymen te maken, en als onze lichamen denken "ik ben te oud om melk te drinken", dan stopt de productie van lactase. Dan treden andere genen in werking die de productie van lactase onderdrukken. Dit soort genen noemen wij "regulerende genen".
Waarom zijn er dan hele bevolkingsgroepen die toch lactose kunnen verteren? Dat heeft de evolutie bepaald. Groepen mensen die vee hielden en hun melk dronken, en die toevallig een mutatie hadden die de productie van lactase nooit stop zette, hadden een voordeel, want ze hadden toegang tot meer voedselbronnen. Hun afwijkende genen werden dus geselecteerd, ze kregen meer kinderen, en werden dominant. Bevolkingsgroepen die geen vee hielden hebben hun regulerende genen nooir verloren.
Dat proces is overigens niet bij één persoon één keer gebeurd, maar naar alle waarschijnlijkheid bij verschillende mensen op verschillende plaatsen. Met name regulerende genen zijn heel erg gevoelig voor mutaties, en kunnen leiden tot hele snelle verandering binnen een populatie. Met "Snel" bedoel ik in evolutionaire termen, uiteraard, het is geen kwestie van een paar generaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Overigens de vraag, of we stoppen met melkdrinken omdat we geen lactase meer maken, of stoppen met lactase maken omdat we geen elk meer drinken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Tinus
Ei of kip, inderdaad. Ik vermoed dat het antwoord toch anders is: in principe horen wij als volwassen géén melk te kunnen drinken, dus strikt genomen, het vreemde is dat wij tóch lactase blijven produceren op latere leeftijd. Mensen die toevallig de gemuteerde genen droegen en toch melk konden drinken, hadden een voordeel ten opzichte van de rest van hun maatjes, dus groeiden harder, sneller en gezonder, hadden meer kinderen, en konden hun "afwijking" doorgeven aan de nieuwe generaties. Het antwoord is dus dat wij stoppen met melk drinken omdat wij geen lactase (meer) maken.
tinus1969
10 jaar geleden
Ja, ik denk dat het dus het laatste is, (het hebben van het gemuteerde gen was een voordeel), maar alleen voor mensen die schapen geiten of koeien hadden. Daarom is de mutatie wijdverspreid in Europa, en zeldzaam daarbuiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Een mutatie wordt pas succesvol als de interactie van het gemuteerde gen met de omgeving een voordeel geeft t.o.v. de rest van de populatie.
Met andere woorden: als je geen vee houdt en geen melk drinkt als volwassen, heb je niets aan deze gemuteerde gen, en de kans dat je het doorgeeft aan je kinderen is even groot als die van alle andere genen. Ook de masai in Afrika hebben altijd vee gehouden en melk gedronken, vandaar dat lactose intolerantie vrijwel niet bestaat binnen deze bevolkingsgroep: kinderen die geen melk konden drinken stierven jong.
WimNobel
10 jaar geleden
"Dat proces is overigens niet bij één persoon één keer gebeurd". Dat is de kern van het antwoord. Maar hoe weet je dat? Heb je daar een bron voor?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed punt van je Wim!
Ik wist zeker dat ik het ergens had gelezen, maar moest toch even zoeken, en... zie hier:
http://www.nature.com/scitable/topicpage/evolutionary-adaptation-in-the-human-lineage-12397 Het is op z'n minst twee keer gebeurd, onafhankelijk van elkaar, in Europa en in Afrika, maar naar alle waarschijnlijkheid was niet één individu die tolerant werd.
Dat proces van twee aparte populaties die onafhankelijk van elkaar tot één en dezelfde evolutionaire oplossing komen staat bekend als "convergente evolutie"

Andere antwoorden (1)

'Melkdrinken' is (evolutionair) een tamelijk recente uitvinding, die een aantal malen onafhankelijk is ontstaan. Wij Europeanen stammen waarschijnlijk af van melkdrinkende nomadische veetelers (uit Cemntraal_europa en/of de steppes van wat nu de Oekraïne is). Het lijkt er op, dat de mutatie daar inderdaad maar één keer is ontstaan, en dat we dus van die persoon afstammen.

De mutatie is onafhankelijk ontstaan in Afrika, maar heeft zich van daar uit nauwelijks verspreid
tinus1969
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Overigens; we stammen allemaal af van één persoon. Of nauwkeuriger gezegd; er bestaat 'common ancestors', personen die vroeger leefden en waarvan wij allemaal afstammen.