Waarom zitten er zoveel zaadbedrijven gevestigd in en rond enkhuizen?

Ik moet een werkstuk houden over de zaadbedrijven rond enkhuizen maar ik kan nergens op internet vinden waarom ze allemaal hier bij elkaar zitten.

Ligt het aan de mensen die hier wonen, of aan de grond etc

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (1)

Wikipedia zegt er dit over:

Vroeger werd de teelt van zaden voor eigen gebruik door de tuinders zelf gedaan. De kwaliteit die geproduceerd werd, was maar middelmatig. Enkele tuinders uit West-Friesland zijn aan de IJsselmeerrand kleine zaadbedrijfjes begonnen (rond het IJsselmeer heb je een goed microklimaat waar de gewassen in het vroege voorjaar en in de late herfst niet bevriezen, de aanwezigheid van water en weinig schadelijke insecten). Deze bedrijven ontwikkelden zich tot de grootste bedrijven die er nog zijn: Sluis en Groot (opgegaan in Syngenta), Royal Sluis (opgegaan in Seminis) en Enza Zaden. In 2005 is Monsanto eigenaar van Seminis geworden. Deze bedrijven zijn vooral gevestigd in Andijk en Enkhuizen.

De zin ' (rond het IJsselmeer heb je een goed microklimaat waar de gewassen in het vroege voorjaar en in de late herfst niet bevriezen, de aanwezigheid van water en weinig schadelijke insecten)' is dus het antwoord op jou vraag.

Lees verder op bijgaande website.