Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen chromosomen en DNA?!? zie verdere uitleg.

We hebben het op school over DNA en ik snap het niet. Ik snap wat chromosomen en DNA met elkaar te maken heeft en hoe ze in verhouding met elkaar staan.
Ik hoop dat de vraag duidelijk genoeg is!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De meeste cellen hebben een kern. In elke kern bevinden zich 46 pakketjes die chromosomen worden genoemd.
Elk chromosoom bevat één dicht ineengewonden, op een draad gelijkend molecuul, DNA genaamd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten drijven diezelfde chromosomen wel los in de kern rond?
Chromosomen zijn DNA-moleculen opgerold om eiwitmoleculen. Het grootste deel van de celcyclus is het erfelijk materiaal niet gespiraliseerd, en dus niet zichtbaar met een microscoop. Maar na DNA-replicatie gaat het DNA zich spiraliseren en om eiwitmoleculen vouwen. Dan wordt het geheel een chromosoom genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms maakt een plaatje alles duidelijk. Daarom even een plaatje erbij:

Een cel met een celkern bevat chromosomenparen. Ieder paar chromosomen bestaat uit genen en genen bestaan (op hun beurt) weer uit DNA.

DNA is dus het kleinste deeltje erfelijk materiaal. Als je dit nog verder zou uitvergroten, zou je eiwitten zien, welke geen erfelijk materiaal meer bevatten, maar slechts uit bouwstenen daartoe bestaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding