Hoe komt het dat paddenstoelen (soms of wellicht niet altijd zichtbaar?) in een kring groeien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (1)

Wat is een heksenkring?

Een heksenkring is een cirkel van paddenstoelen. Heel bekend zijn bijvoorbeeld de heksenkringen van de Weidekringzwam (Marasmius oreades), maar ook in bossen komen heksenkringen voor.
Hoe ontstaat een heksenkring?

Ze ontstaan doordat de zwamvlok (mycelium) van de paddestoel in alle richtingen even sterk uitgroeit. De buitenste rand groeit het meest actief en daar worden dan ook, onder gunstige omstandigheden, paddestoelen gevormd, die dan in een ring staan.
Waarom heet het een heksenkring?

In vroeger tijden,toen nog niet bekend was dat paddestoelen groeien op een voor het blote oog vrijwel onzichtbare zwamvlok in de grond, dacht men dat de cirkels ontstonden op plaatsen waar ’s-nachts heksen hadden gedanst.
Hoe groot en hoe oud wordt een heksenkring?

Heksenkringen kunnen vele meters in doorsnee hebben en ook heel oud worden. Er zijn kringen bekend met een doorsnede van kilometers die naar schatting vele honderden jaren oud zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Intrigerend, vooral die kringen van kilometers! Hoe kun je zo'n kring herkennen: deze zal toch niet een continue ring vormen?
Maar ook: waaróm groeit zo'n kring zo wijd uit? Zal we iets met voedsel te maken hebben?
Leuk!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die kring herken je inderdaad niet meer tenzij je daar al decennia woont en de kring hebt zien groter worden maar een toevallige voorbijganger zal hem niet herkennen want de kring is niet mooi aaneengesloten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het heeft dus niet met voedsel te maken maar met de manier van groeien: "Ze ontstaan doordat de zwamvlok (mycelium) van de paddestoel in alle richtingen even sterk uitgroeit. De buitenste rand groeit het meest actief en daar worden dan ook, onder gunstige omstandigheden, paddestoelen gevormd, die dan in een ring staan." Het begint met 1 paddestoel en dan verder.....