Hoeveel chromatiden zijn er aanwezig in de cel tijdens de mitose in fases?

Klopt het dat er alleen bij annafase, telofase en interfase 1 chromatide per chromosoom is, dus 46 of 92 chromatiden, en bij de andere 2 fasen één chromatide per chromosoom? Ik begrijp er niks meer van...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.6K

Het beste antwoord

Hier is een duidelijk plaatje. Het begint de verdubbeling van de chromatiden in de cel die geslachtscellen gaat produceren (DNA replicatie, echt kopieren van de genetische informatie, net zoals bij mitose) Dan ga je naar an 23 naar 46 chromatiden (net zoals vlak voor de gewone celdelingen. Daarna is er crossing over.Crossing over is het uitwisselen van stukjes chromatiden bij de homologe chromosomen. Chromosoom 11 is aanwezig in twee versies. Door crossing over krijg je wat 'willekeurige' uitwisseling tussen de twee versies van chromosoom 11. Daardoor zijn genen niet meer veroordeeld steeds op dezelfde chromatide te blijven, in een vaste combinatie met andere genen.

Daarna worden de chromosomen uit elkaar getrokken tot je 23 chromosomen hebt in plaats van 23 chromosomenparen. Daarna krijg je een mitose van de cellen met nog eens het kopieren van het DNA. Aan het eind houd je 4 cellen over met 23 chromosomen die uit 1 chromatide bestaan. De benoemde tussenfases maken het wat ingewikkeld en zijn handig als je de cellen onder de microscoop moet beoordelen.