Hoe gaat bij erfelijkheid nu precies de verdeling van de genen van vader en moeder in zijn werk? Wat is het precieze mechanisme van deze loterij?

Het schijnt zo te kunnen zijn dat als slechts een van de ouders drager is van een "slecht" gen dan komt de ziekte niet tot expressie in het kind, maar als beide ouders drager zijn van het slechte gen dan komt de ziekte wel tot expressie in het kind. Dat snap ik niet. In het eerste geval zou je bij een loterij verwachten dat er toch een kans is op de ziekte voor het kind.

Toegevoegd na 21 uur:
ik heb de eerste 2 antwoorden gelezen en realiseer me nu dat ik helemaal kwijt was dat chromosomen in paren voorkomen en dat je allellen hebt. Ik had beter eerst wikipedia kunnen raadplegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Een stukje erfelijkheidsleer.
Ieder kind krijgt van de vader en de moeder voor alles een gen.
Is een gen van vader en moeder gelijk bv. voor blond haar dan krijgt het kind blond haar.
Maar een kind kan van vader een gen voor blond haar krijgen en een gen van moeder voor zwart haar, in dat geval wint het dominante gen en dan kan het zijn dat het kind zwart haar krijgt, als de gen voor zwart haar dominant is.
Dat is ook met erfelijke ziektes zo, ik heb 2 dochters en bij ons in de familie zit van vaders kant een gen voor een te hoog cholesterol.
Onze oudste dochter heeft het niet en de jongste wel.
Dat komt doordat de oudste van beide ouders een goed gen heeft gekregen en de jongste de pech heeft dat ze van vaders kant het slechte gen heeft gekregen en die is helaas dominant. Of de kleinkinderen het ook hebben moet nog worden onderzocht.
Geeft in dit geval mijn dochter het slechte gen door dan kan het zijn dat 1 of allebei haar kinderen straks ook weer drager zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus als 1 ouder een slecht gen heeft en deze doorgeeft en dat gen is dominant dan krijgt een kind het ook. Dus niet beide ouders hoeven over een slechte gen te beschikken, altijd zal 1 dominante het winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is bijna niet te beantwoorden. Genetica is een vak op zich. Grofweg kun je zeggen dat je met kansverdelingen te maken hebt. Verder zijn bepaalde eigenschappen overheersend (dominant) en andere recessief. Een roodbonte koe is zuiver roodbont, omdat hij zwart zou zijn als er ook maar een beetje zwart in zou zitten. Een zwarte koe kan ook erfelijk rood in zich hebben, maar met zwart uiterlijk. Soms moeten beide ouders de eigenschap hebben om de eigenschap bij de nakomeling tot uiting te laten komen. Het gaat eigenlijk hoofdzakelijk om kans hebben op b.v. bruine of blauwe ogen. Als dit een vast gegeven zou zijn, zouden immers alle nakomelingen van twee ouders er hetzelfde uitzien. Zo heb ik een dochter met blauwe ogen en een dochter met bruine ogen. Een nakomeling heeft wel voor 50% erfelijke eigenschappen van vader en 50% van moeder en daarmee ook van heel veel generaties daarvoor, die doorgegeven zijn.
Zoals gezegd : Het is een vak op zich waar je een behoorlijke studie van kan maken.
Ik hoop toch dat je hier alvast iets aan hebt.