Hoe valt te verklaren dat het menselijke gehoor rond de 5KHz een stuk gevoeliger is?

In Binas tabel 27D (zie afbeelding) is te zien dat bij de vrouw een dalletje is bij de 5.000Hz bij de tabel van gehoorgevoeligheid (30-40jaar). Van waar deze dal? Ik vind het erg opmerkelijk dat er een dergelijke dal aanwezig is. Zou het misschien te maken hebben met het geluid van een kreisende baby? Aldus, mijn vermoeden?

Wellicht verduidelijkender is Tabel 27C. De plotselinge dal bij de 5.000Hz vind ik erg opmerkelijk. Hoe kan je deze verklaren?
Heeft dit te maken met het oor zelf? Dat we daarom bij die frequentie gevoeliger zijn? Of speelt het zich meer in de hersenen af?

Ik weet zo niet welke frequentie een krijsende baby zou hebben, maar ikzelf probeerde het daar mee uit te leggen. Wat denken -of nog beter, weten- jullie?

Toegevoegd na 2 dagen:
Of is mijn vraag wat te moeilijk voor de beste biologen of misschien natuurkundigen hier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

De gevoeligheid varieert sowiezo met de frequentie en verschilt tussen mannen en vrouwen en met de leeftijd. Dit heeft te maken met de verwerking in de trilhaarcellen die bij een bepaalde frequentie electrische signalen gaan afgeven. Het aantal trilhaarcellen dat gevoelig is voor een bepaalde frequentie bepaalt het verloop dan de gevoeligheid.

Ongetwijfeld zal de gevoeligheid voor bepaalde frequenties te maken hebben met evolutionaire ontwikkeling. Mensen zijn vooral visueel ingesteld en het gehoor en neus zijn bijvoorbeeld minder gevoelig dan bij dieren die geheel op oren moeten vertrouwen. En sommige diersoorten kunnen frequenties horen die wij niet kunnen waarnemen.

Of de gevoeligheid bij 5KHz te verklaren is om krijsende babies te horen betwijfel ik. Dat geluid is zo hard dat je het toch wel hoort (ervaring).

Als je een gehoorcurve maakt waarbij je aangeeft bij elke frequentie welke toon (in dB) je nog hoort dan krijg je een vergelijkbaar beeld. Tussen de 1 en 5 kHz zijn onze oren het gevoeligst. Dit ligt in het gebied van de menselijke spraak. Bij spraakgeluid ligt de intensiteit tussen 40 en 80 dB en liggen de relevante frequenties tussen 0,1 en 8 kHz (zie het groene gebied ).

Hier wordt ook in de muziekindustrie van gebruik gemaakt om audio te coderen en te comprimeren. Tonen die toch niet hoorbaar zijn worden dan via een algoritme weggefilterd.