Ligt de grens tussen groen en blauw anders bij mannen dan bij vrouwen?

Sommige mensen noemen deze kleur groen en anderen noemen het blauw. In mijn omgeving merk ik op dat vrouwen dit vooral groen vinden en mannen vinden het juist vaker blauw. Nu heb ik natuurlijk maar een klein aantal mensen bevraagd hierover du kan ik niet zeggen dat dit verschil significant is. Dat zou ik du graag weten.

Picture for question
8 jaar geleden
in: Biologie
22.4K
fremar
8 jaar geleden
volgens mij is dit groen en volgens mijn vrouw eerder blauw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kleurenblindheid komt wel vaker voor bij mannen dan vrouwen. :)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenblindheid
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moordigger, er zijn verschillende vormen van kleurenblindheid. Wel is het zo dat vrouwen meer gradaties kennen in kleuren, ze leerden vroeger al beter dan de kleur van bessen te kijken bijv (of ze giftig zijn bij het verzamelen) waar mannen goed waren in afstandkijken en op beweging letten (jagen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergelijk je kleur hier eens mee: https://nl.wiktionary.org/wiki/blauwgroen verder is blauw/groen ook een prima term. Ik als vrouw zou het blauw noemen maar groen/blauw geeft meer aan waar het om gaat maar een echte kleurkenner gebruikt de benamingen van de link hierboven.
Poet
8 jaar geleden
Volgens mij vinden jullie dit iig een goede vraag :)
Poet
8 jaar geleden
Handig Pelle!
Erna55
8 jaar geleden
2 maal groen gestemd via mijn tablet. 1 man en 1 vrouw. Het kan zijn dat de kleur die ik op mijn scherm zie, anders is dan de kleur op een andere pc. Het onderzoekje kun je natuurlijk doen, leuk !
Ga naar de markt en vraag het rond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
R=1
G=185
B=175 (Paint -kleur selecteren). En schermen maken dit kleine verschil idd nog problematischer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Net even hier geinventariseerd. Man vindt het groen, vrouw vindt het groen.
nounka
8 jaar geleden
Op het eerste zicht dacht ik blauw,... pas na het herkijken zag ik er meer groen in Zullen we het maar op appelbauwzeegroen houden?
zondag
8 jaar geleden
Ik vind het meer groen dan blauw. Ik heb veel kleren waar deze kleur die jij hier toont vookomt want het is een van mijn lievelingskleuren. Maar ik noem deze kleur altijd turquoise.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou het eerder groen noemen, kijk bvb eens hierboven waar "Plaats reactie" staat? DAT is blauw.
En ook bovenaan deze pagina is nog méér blauw te vinden, vergelijken is zo zus béter weten en laat minder ruimte voor twijfels.
Dit fenomeen 'blauw/groen' heb je ook met rood/bruin Zoals bvb bij roodwild, zoals bij vossen en herten en zo, die neigen ook dan naar rood en dan naar bruin.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dit is een bekend fenomeen. Bekijk deze infographic maar eens:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/8a/7a/be/8a7abe655dae9f054fc90481aeec19d2.jpg
Poet
8 jaar geleden
Nog een paar reacties en we hebben een representatieve steekproef :)
zondag
8 jaar geleden
Ik heb het net aan mijn man laten zien. Hij zegt dat dit groenblauw is, niet te verwarren met blauwgroen. Hij ziet dus meer groen dan blauw in dit vlak.
Erna55
8 jaar geleden
Bij mij nu twee vrouwelijke gasten, beiden zeggen groen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar is de kleur dan te zien?
zondag
8 jaar geleden
Direct onder de toelichting bij de vraag zie je een leeg vlak.met de bewuste kleur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel. Ik vind de kleur net iets meer groen..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit lijkt me toch een overduidelijk geval van turquoise. Knalblauw dus. Heel misschien een spatje groen er in, maar niet noemenswaardig.

Antwoorden (2)

Er is hier onderzoek naar gedaan en ja: mannen zien kleuren anders dan vrouwen. Mannen zien bij een langere golflengte pas dezelfde kleur. Dit betekent dat een man jouw gegeven kleur eerder blauw zou vinden en een vrouw de kleur eerder groen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Zelf vind ik deze kleur meer groen dan blauw ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is zeer zeker een correlatie tussen geslacht en het herkennen en benoemen van kleuren. De verklaring hiervoor ligt in de genetica. De kegeltjes, de cellen in het netvlies die gevoelig zijn voor kleur, komen normaliter voor in drie soorten: voornamelijk gevoelig voor resp. rood, groen, en blauw. We noemen dat trichromatopsie. De genen die coderen voor de eiwitten in de rode en groene kegeltjes lijken sterk op elkaar en zijn beide gelegen op het X-chromosoom. Ooit in de evolutie van zoogdieren zijn deze door duplicatie en mutatie ontstaan.
Een nieuwe mutatie, die onder mensen vrij vaak voorkomt, zorgt ervoor dat het onderscheid tussen rood en groen weer gedeeltelijk ongedaan gemaakt wordt. Het groen is een stukje naar het rood opgeschoven. Bij mannen, die slechts over één van hun moeder geërfd X-chromosoom beschikken, wordt zo'n afwijkend gen meteen manifest: deze mannen hebben een milde vorm van kleurenblindheid, genaamd "deuteranomale trichromatopsie". Vrouwen kunnen dit ook hebben, maar alleen als ze dit afwijkende gen van beide ouders erven. De kans daarop is natuurlijk veel geringer. Vrouwen zijn wel vaker draagster van die eigenschap. In dat geval hebben ze een normaal en een afwijkend X-chromosoom. Er worden zowel kegeltjes voor normaal groen als voor verschoven groen aangemaakt. Deze vrouwen beschikken daarom over vier soorten kegeltjes. Ze kunnen extra goed kleuren onderscheiden. We zouden deze eigenschap "tetrachromatopsie" kunnen noemen.
Ik weet uit eigen ervaring dat dit klopt. Mijn opa van moeders kant was kleurenblind en mijn broer en ik zijn het ook. Wij hebben onder bepaalde omstandigheden moeite om rood en groen te onderscheiden. Maar onze moeder kan juist heel scherp kleuren onderscheiden en benoemen.
N.B. dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de getoonde kleur anders benoemd wordt. Daar zal ook voor een deel de opvoeding en omgeving een rol spelen. En, zoals Cryofiel terecht opmerkt, de calibratie van het beeldscherm. Ik werk hier met een laptop en een extra flat screen. Op de laptop ziet het er meer blauw uit en op de monitor echt groen.
WimNobel