Hoe kun je verklaren dat een dier pas borsten c.q. uiers krijgt als ze jongen krijgen ?

Deze vraag stel ik omdat bij mensen borsten al zichtbaar worden op 12jarige leeftijd.
Is het oestrogeen niveau van een mens hoger?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Nee, daar heeft het niets mee te maken.
Bij de meeste zoogdieren ontwikkelen de melkklieren zich inderdaad pas als de zoogperiode is aangebroken. Bij mensen echter ontwikkelt het melkklierweefsel zich al (gedeeltelijk) in de puberteit, en wordt er ook nog eens extra vet op afgezet. (Tijdens de zoogperiode neemt het klierweefsel wel tijdelijk toe).

Het vermoeden is dat bij mensen door onze manier van rechtop lopen, borsten al snel een seksuele signaalfunctie kregen, omdat de primaire geslachtskenmerken bij vrouwen om diezelfde reden minder prominent in beeld waren. Of liever : vrijwel onzichtbaar bij een rechtop lopende vrouw.

In plaats van het extreem vergroten van clitoris en schaamlippen (waardoor ze bij het rechtop lopen weer zichtbaar worden, maar teveel gelijkenis zouden tonen met mannelijke geslachtsdelen), zijn onze secundaire seksuele kenmerken gaan 'groeien'.

Bewijzen daarvoor zijn vooral dat de seksuele stimulans die uitgaat van wat feitelijk gewoon een orgaan is om kinderen te voeden, heel sterk werkt op mannen, of ze er nu mee zijn doodgegooid of er nog nooit eentje (of twee) gezien hebben. En die stimulans neemt toe naarmate het orgaan groter wordt, ZELFS als dat onnatuurlijk groot is en men het verstandelijk gezien niet eens meer mooi vindt.

(Deze voorkeur voor overdrijving is eigenlijk de basis van kunst, en daarmee een bewijs/sterke aanwijzing voor bovengenoemde theorie, maar om daar verder op in te gaan voert hier te ver; je zou daarvoor de DVD 'How art made the world' beslist eens moeten kijken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit lijkt me niet waar.

Een koe die nog nooit gekalfd heeft wordt een vaars genoemd en ook vaarzen hebben al uiers.

Kijk maar op de google afbeeldingen bij een zoektoch naar vaars:
http://www.google.nl/search?q=vaars&hl=nl&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=yDsMT-y8L86Oswa9vsGbBA&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CA4Q_AUoAQ&biw=1280&bih=929
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zoogdier heeft borsten etc. dan wel krijgt ze als ze vruchtbaar is/begint te worden, onder invloed van geslachtshormonen (het oestrogeenniveau neemt dan toe).
Een mens is een nestblijver, die pas tegen de puberteit vruchtbaar wordt en dan pas borstontwikkeling heeft.
Een koe kan al gedekt worden als ze net een jaar oud is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk omdat de borsten bij het menselijk dier, naast de praktische functie van het voeden,ook de functie van aantrekkingskracht heeft gekregen in de loop van de evolutie.daarom ontwikkelen ze zich als het mens/wijfje geslachtsrijp wordt.denk ik.