Wat is de lengte van ons bloedvatenstelsel, inclusief de haarvaten?

Op internet varieert het antwoord van 500 km tot twee keer rond de aarde. Ik zoek al heel lang naar het antwoord dat het meeste in de juiste richting komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.2K

Antwoorden (3)

wat de lengte precies is weet ik niet maar ik weet wel dat het inderdaad 2 keer rond de aarde is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan het ook niet zelf nameten natuurlijk maar ik zou toch het meest vertrouwen op het antwoord van wikipedia, niet dat die het altijd goed hebben maar vaak zitten ze toch behoorlijk dicht bij. In dit geval geloof ik het wel omdat ze de lengtes per type bloedvat vermelden.

alles bij elkaar haal je de 1300 km nog niet volgens dit verhaal

Toegevoegd na 6 uur:
Vraag liet me toch niet los, hierbij doe ik een poging om het uit te rekenen maar ook dit komt niet waterdicht uit maar mogelijk is er iemand anders die hierdoor op een idee komt.

Ik weet niet hoe goed je kunt rekenen, mogelijk leg ik het te summier uit.

Aannamen, de lengte van het geheel wordt voornamelijk door de haarvaten bepaald en deze hebben een diameter van 8 mu (= 8 . 10^-8 m = 0,00000001 m), gevonden in een biologie boek

met pi/4 . d2 reken ik het dwarsoppervlak uit
en als ik dat vermenigvuldig met de lengte (voor beide opties, 1300 km en 3 x de aarde rond, 100000 km) kom ik er op uit dat het volume in de haarvaten =

bij 1300 km vat: 1 ml
bij 100000 km vat : 80 ml

Aangezien we 5 liter bloed hebben lijken beide getallen me weinig, ik hoopte dat die langste lengte bijv 100 l gaf, dan had ik daarmee aan kunnen tonen dat het te lang was, helaas.

Door deze som denk ik zelf dat het eerder 100000 is.
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij ook zo integreert, hoe groot het oppervlak is van de longblaasjes. Doordat het allemaal bolletjes zijn, creeer je een enorme oppervlakte. Volop mogelijkheid voor teer om te blijven kleven als je een zware roker bent. maar goed, dat is een andere vraag. Ik wilde alleen even zeggen hoe knap ik deze rekenkundige benadering van je vind, ik zelf heb niets met sommen namelijk! bedankt!
amigo
13 jaar geleden
dank, ik wil het best proberen nog eens in "niet rekentaal" uit te leggen hoor. Dat andere wat je noemt is ook gaaf ja, ik sla bijna gelijk weer aan het rekenen. Maar nog even van die buizen, omdat de diameter van een buis in het kwadraat in de formule zit heeft een 2x zo grote buis, gelijk 4x zo veel inhoud (bij gelijke lengte) , zo kun je het ongeveer zien.
Het transportsysteem van het lichaam wordt gevormd door bloed dat door het hart, de slagaders, de aders en een netwerk van kleinere bloedvaten stroomt. Het is „een gesloten systeem van ongeveer 160.000 kilometer . . . buis”, vermeldt het boek The Human Body. Volgens die schatting zouden uw bloedvaten als ze in de lengte tegen elkaar werden gelegd, viermaal de aarde omcirkelen.