Groeien cranberries/veenbessen voornamelijk op Terschelling? Is er dan veengrond?

Cranberries heten in het Nederlands veenbessen. Ze groeien veel op Terschelling. Waarom daar juist? De naam veenbessen duidt op de aanwezigheid van veengrond. Is er veengrond aanwezig? Ik dacht, dat er meer duinzandgrond is. En mochten veenbessen op Terschellinger veengrond groeien, waarom dan juist op die Terschellinger veengrond? En mochten ze wel op duinzandgrond groeien, waarom juist op Terschellinger duinzandgrond?

10 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

Uit bron 1: "Rond het jaar 1839 spoelden na een schipbreuk, vaten gevuld met harde rode bessen aan op het strand van Terschelling.
Jutters die dachten dat ze vaten wijn hadden gevonden, waren zeer teleurgesteld toen ze ontdekten dat de inhoud uit zure rode bessen bestond.
De vaten werden in de duinvalleien leeggegooid en zo ontstond een unieke cultuur ver van de bakermat Amerika."
In bron 2 kunnen we vinden dat de grote veenbes of cranberry inheems is in Noord Amerika en op Terschelling is geïntroduceerd door een aangespoeld vat. Deze komt voor op zure grond zoals heide, veen en bossen. En gedijt dus kennelijk ook op duinzand.
De kleine veenbes daarentegen is inheems in Nederland en groeit op hoogveen en heidevennen in Drente, Achterhoek, Noord-Brabant en Limburg.
WimNobel
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Noemt men de kleine veenbes vossebes (in hret Duits Preiselbeer)? Of is de vossebes een andere bes?
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Een vossebes is een rode bosbes. Een veenbes lijkt wat betreft de smaak veel op een cranberry, maar is toch anders: glimt niet, de kleur is anders, en de bessen zijn van verschillend formaat.