Waarom is omega-3 en omega-6 goed voor de hersenen?

Er wordt veel geadverteerd met omega-3 en omega-6, het zou goed zijn voor de je hersenfunctie.
Kan iemand dit op moleculair gebied toelichten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas op met teveel omega-6!
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/68305-linolzuur-gezond-of-ongezond.html
tinus1969
10 jaar geleden
Als aanvulling: Een deel van het onderzoek is gedaan met pure visolie. Daar zitten niet alleen omega-3/6-vetzuren in, maar ook vitamine D. Vitamine D is om diverse redenen goed voor je.

Het beste antwoord

Een compleet antwoord is best ingewikkeld, en kan je vinden in de bron (even scrollen naar de rol van vetten), ik zal proberen een wat eenvoudig uitleg te geven.

Om te beginnen is het goed om te weten dat ons lichaam in staat is om veel meervoudig onverzadigde vetzuren (PUFA in de Engels afkorting) die wij nodig hebben zelf te synthetiseren, maar hiervoor hebben wij de zogenaamde "essentiële vetzuren" nodig. Deze vetzuren worden veelal aangeduid als "omega-3 en omega-6" vetzuren. Deze kunnen wij zelf niet maken (vergelijk het met vitamines), dus moeten wij via ons voedsel binnen krijgen, en zitten vooral in plantaardige vetten (niet allemaal) en in sommige dieren zoals vette vis.
Er zijn slechts 2 essentiële vetzuren: alfa-linoleenzuur (omega-3) en linoolzuur (omega-6)
Met deze 2 als basis, kunnen wij alle andere nodige omega-3 en -6 zelf aanmaken.

Dit geeft meteen antwoord op de basisvraag: ze zijn gezond omdat als je deze niet binnenkrijgt, dan wordt je ziek.
Eigenlijk is het niet correct om te zeggen dat ze "gezond" zijn, het zou beter zijn om te zeggen dat ze "essentieel" zijn. Als je deze niet opeet, dan wordt je ziek. Andersom, als je te veel hiervan binnenkrijgt, dan word je ook ziek. Zoals met alles wat je eet: te veel is nooit goed.

Wat doen deze essentiële vetzuren dan in onze lichaam?
In de hersenen zijn deze sowieso erg belangrijk voor de hersencellen om te kunnen functioneren. Het exacte mechanisme is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar het staat vast dat zonder deze vetzuren, de hersencellen zich niet goed kunnen ontwikkelen (vandaar het belang voor groeiende kinderen), en niet goed met elkaar kunnen communiceren.
Een tekort aan omega-3 en -6 op jonge leeftijd resulteert dus in onomkeerbaar schade aan de hersenen (achterblijven, moeite met bewegen...)

Verder zijn deze vetzuren noodzakelijk voor de ontwikkeling en onderhoud van de zenuwen en de membranen van al onze cellen. Omdat een probleem met de zenuwen heel snel leidt tot ziekte, is dit het meest bekende effect.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omega-3 en omega-6 zijn goed voor alle cellen. niet specifiek voor hersencellen.
Met alle cellen bedoel ik ook planten en dierencellen. Dus als je die eet krijg je er genoeg van binnen.
Onverzadigde vetzuren zorgen voor beweeglijkheid van de membranen van cellen en celorganellen.
Reddie
10 jaar geleden
Alle vetzuren zijn van belang om alle lichamelijke en geestelijke processen zo goed mogelijk te laten verlopen. Hierbij gaat het voornamelijk om de juiste verhouding van omega 3, 6 en 9 vetzuren.

De hersenen hebben in verhouding meer omega 3 vetzuren nodig, het lichaam gebruikt deze om de signalen in de hersenen beter te geleiden. Vet wordt gebruikt als isolatielaag om de uitlopers van dendrieten, deze dendrieten zorgen voor de geleiding van zenuwprikkels. Dit vettige stofje om deze uitlopers heet myeline.