Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Aarde en natuur hadden zich ontwikkeld zoals gebeurd is, met één verschil: de zwaartekracht is 10 keer zo zwak. Hadden wij dan kunnen vliegen?

m.a.w. - hadden mensachtigen wel kunnen evolueren en zouden vliegende "mensen" nog wel grote hersenen kunnen hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
920

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het echt een evolutionair voordeel had gehad dat wij konden vliegen, was het wel gebeurd met de huidige mate van zwaartekracht. Dus nee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zouden dan zeker veel meer vliegende wezens geëvolueerd zijn, en de kans is ruim aanwezig dat wij daar bij zouden hebben gehoord.

Ik ben trouwens bang dat deze vraag het niet gaat halen, want dit is speculatief.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat we alleen tien keer zo hoog konden springen. En qua hersenen zou het denk ik ook wel gelijk blijven, omdat het alleen maar aan de zwaartekracht ligt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als, zoals je zegt, alles zich hetzelfde ontwikkelt (behalve die 1/10e zwaartekracht), dan heeft de mens, hetzelfde als nu, geen vleugels, en dus hulpmiddelen nodig om echt te vliegen. Zoals we nu ook kunnen vliegen, eigenlijk.

Alleen, met 1/10e zwaartekracht, is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te voorspellen dat de zaken zich NIET hetzelfde zouden ontwikkelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat bomen hoger zouden zijn. landdieren zwaarder en groter. waarschijnlijk waren die zelfs extra zwaar om beter over de grond te kunnen rennen.
herseninhoud zal waarschijnlijk hetzelfde zijn en ik denk dat vliegen net zo makkelijk zou zijn als fietsen. ruimtevaart zou ook eerder beginnen omdat we niet meer zulke super raketten nodig hebben om ons van de aardse zwaartekracht te onttrekken. dus de maan zou nu wel volledig bewoond zijn.
vogels hebben geen lichte botten en lange vleugels meer nodig. want zelfs een kip kan dan vliegen.
leven zou er totaal anders uitzien maar hoe dat blijft giswerk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat we dan heel lang waren geweest en ook al lang non excistent, omdat er met minder zwaartekracht er ook een kleinere dampkring was en dan waren we al bedolven onder ruimtepuin. Denk niet dat het iets had uitgemaakt voor ons denk vermogen eerder alleen voor de vorm van ons hoofd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding