de miljoenpoot.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tussen de 40 en 750 pootjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een duizendpoot wellicht....
Veel soorten hebben 15 segmenten, andere, zoals soorten uit de onderorde Geophilomorpha hebben soms bijna 200 paar poten aldus Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit gehoord van de Duizend poot?
Ik dacht dat er zelf een Miljoenpoot of misschien zelfs een Miljardpoot bestond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom na wat zoeken ook op zo een engerd uit.
En wel de Illacme plenipes met 750 pootjes.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Miljoenpoot (Diplopoda)

Thuis zie je normaal niet veel miljoenpoten. Toch reizen deze dieren in enorme 'zwermen' die toevallig in huizen terechtkomen. Maar daar sterven ze vlug door de droge lucht. Ze verkiezen donkere, vochtige plekken. Hun typisch leefmilieu is de losse aarde onder stenen en onder de schors van dode bomen. Daar kan je er massa's van vinden: meer dan duizend op één vierkante meter. Miljoenpoten zijn vooral 's nachts actief. Zij zijn heel nuttig omdat ze, net als regenwormen, dood plantenmateriaal afbreken tot het uiteindelijk humus wordt.

Miljoenpoten hebben een lang, wormachtig lichaam dat verdeeld is in tot wel 350 segmenten. Op elk segment staan twee paar poten. De soort die je wellicht het vaakst ziet, is de Archijulus sabulosus, een van onze grootste miljoenpoten. Hij heeft twee gele strepen op zijn rug en kan 5 cm lang worden.
350 x 4 poten = 1400 pootjes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een duizendpoot, maar ik weet niet hoe die eruitziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is onlangs een miljoenpoot gevonden met 1308 pootjes. Dat is de langste ooit. Je vindt hem op de standaard.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Dit antwoord (miljoenpoten kunnen 1400 pootjes hebben) is in 2009 toch al gegeven?