Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

de miljoenpoot.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tussen de 40 en 750 pootjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een duizendpoot wellicht....
Veel soorten hebben 15 segmenten, andere, zoals soorten uit de onderorde Geophilomorpha hebben soms bijna 200 paar poten aldus Wikipedia.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit gehoord van de Duizend poot?
Ik dacht dat er zelf een Miljoenpoot of misschien zelfs een Miljardpoot bestond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom na wat zoeken ook op zo een engerd uit.
En wel de Illacme plenipes met 750 pootjes.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Miljoenpoot (Diplopoda)

Thuis zie je normaal niet veel miljoenpoten. Toch reizen deze dieren in enorme 'zwermen' die toevallig in huizen terechtkomen. Maar daar sterven ze vlug door de droge lucht. Ze verkiezen donkere, vochtige plekken. Hun typisch leefmilieu is de losse aarde onder stenen en onder de schors van dode bomen. Daar kan je er massa's van vinden: meer dan duizend op één vierkante meter. Miljoenpoten zijn vooral 's nachts actief. Zij zijn heel nuttig omdat ze, net als regenwormen, dood plantenmateriaal afbreken tot het uiteindelijk humus wordt.

Miljoenpoten hebben een lang, wormachtig lichaam dat verdeeld is in tot wel 350 segmenten. Op elk segment staan twee paar poten. De soort die je wellicht het vaakst ziet, is de Archijulus sabulosus, een van onze grootste miljoenpoten. Hij heeft twee gele strepen op zijn rug en kan 5 cm lang worden.
350 x 4 poten = 1400 pootjes!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een duizendpoot, maar ik weet niet hoe die eruitziet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is onlangs een miljoenpoot gevonden met 1308 pootjes. Dat is de langste ooit. Je vindt hem op de standaard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Dit antwoord (miljoenpoten kunnen 1400 pootjes hebben) is in 2009 toch al gegeven?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding