Hoe werkt de neus van een tijger?

Ik moet een site maken over de tijger. Maar weet iemand iets over de zintuigen van dit dier.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijna elk zoogdier heeft een scherpere reuk dan een mens. Dat heeft te maken met de grootte van het oppervlak van het reukslijmvlies (is bij ons dus heel klein).
Hoe goed een tijger (katachtige) ruikt, vergeleken met bijvoorbeeld een hond, weet ik niet. Maar het is in ieder geval een héél stuk beter dan van een mens.

Antwoorden (1)

Hetzelfde als de neus bij de meeste zoogdieren, het belangrijkste verschil is het zwarte vochtige gedeelte, waarmee het dier goed luchtstromingen kan waarnemen, zoals wij de windrichting kunnen voelen door een natte vinger in de lucht te steken. en de afkoeling door verdamping kunnen voelen. Daardoor wordt het ruiken richtingsgevoelig. De neus van een tijger is daar erg gevoelig voor want de zintuiglichaampjes gevoelig voor afkoeling zitten in hoge dichtheid vlak onder de huid.
Verder zijn geurmerken erg belangrijk bij de meeste zoogdieren en dus ook bij tijgers. Ze gebruiken urine en een klier bij het oog om geurmerken te plaatsen bij hun terrritorium. Op die manier maken ze hun aanwezigheid, geslacht en voortplantingsbereidheid kenbaar. Voor deze geuren is het echter niet het neusslijmvlies dat het belangrijkst is, maar het vomeronasale orgaan. (bron 2)
Verder is het reukslijmvlies gegolfd om de lucht zoveel mogelijk te laten wervelen, zodat er een betere kans is dat geurstoffen ook het slijm bereiken, als de lucht netjes in laagjes door de neus stroomt worden veel geuren gemist. Zoogdieren zoals katten hebben ook wat meer hersenruimte om geuren te analyseren. Er zijn ook wel meer exotische wetenschappelijke aspecten aan geuren, niet alleen de binding van een geurstof aan een receptoreiwit is van belang, maar het reukzintuig blijkt ook verschil te merken tussen de niet bindende gedeeltes van de geurstof. (bron 1)