Wat gebeurd er nou precies bij de klontering van bloedgroep type a en b?

Ik moet het in een animatie kunnen uitleggen aan vier havo klas.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Antwoorden (2)

De site in de toegevoegde bron heeft informatie. Ik heb zelf ooit vragen hierover gesteld i.v.m. erfelijkheid. Ik ben zelf bloeddonor geweest en heb het toen wel bestudeerd.
Is een vrij ingewikkelde materie. Ik heb namelijk zelf namelijk een zeldzame bloedgroep.

Verder staat er op wikipedia ook uitleg. Het beste is om het daar na te lezen, omdat je voor een presentatie en eventuele vragen toch de materie moet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn erg veel bloedgroepen, er zijn er slechts twee die klontering van het bloed veroorzaken doordat de antilichamen bloedcellen aan elkaar beginnen te plakken. Bloedgroep A en B zijn combinaties van suikermoleculen met eiwitten en kunnen voor dit soort klonterreacties van belang zijn, elk antistofmolecule kan aan twee bloedlichaampjes binden. Daardoor gaan bloedcellen klontjes vormen, waardoor de bloedvaten verstoppen. Dat wordt hemagglutinatie genoemd.
Er zijn ook andere bloedgroepen, zoals rhesus, daarbij kan ook agglutinatie van rode bloedcellen optreden, maar het duurt enige tijd voordat er veel antistoffen gemaakt worden, zodat een tweede transfusie met Rh+ wel problemen geeft maar de eerste niet.

Weer andere bloedgroepen kunnen antireacties veroorzaken die de rode bloedcellen kapot maken. Dat geeft ook problemen. In bloedbanken wordt het bloed daarom eerst grondig getest op mogelijke reacties.

In de bron staat een engelstalige site, maar wel met illustratiemateriaal die veel over het mechanisme uitlegt zonder al te specifiek te worden. Het moet wel te doen zijn om de plaatjes in Powerpoint na te maken. De klonterreactie leent zich wel goed voor een animatie.
Ook nog een Nederlandse ppt gevonden, als je snel klaar wilt zijn.