Wat voor vergroting voor bloedcellen onder de microscoop?

Ik wil graag een microscoop kopen om bijv. bloedcellen, plantencellen e.d. te determineren enzo maar weet iemand wat voor vergrotingen daarvoor het handigst zijn?

Toegevoegd na 15 minuten:
Oh en weet iemand een betrouwbare (en goedkope) site om een microscoop te kopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
8.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een dergelijke studie heb je een vergroting van 100x tot 400x nodig
Meestal gebruik je een microscoop met een oculair 10x en een objectief 10x en 40x
Voor het overzicht/zoeken is dan een objectief 4x handig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een dergelijke studie heb je een vergroting van 100x tot 400x nodig
Meestal gebruik je een microscoop met een oculair 10x en een objectief 10x en 40x
Voor het overzicht/zoeken is dan een objectief 4x handig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10x en 20x is ook al heel goed bruikbaar. De kwaliteit van een microscoop hangt niet vooral af van hoeveel keer hij vergroot!
Als je nog weinig ervaring hebt, is een sterke vergroting zelfs hinderlijk: je "verdwaalt" in je preparaat en moet terug naar een kleinere vergroting om je weer te oriënteren.

Het beste antwoord

Voor een dergelijke studie heb je een vergroting van 100x tot 400x nodig
Meestal gebruik je een microscoop met een oculair 10x en een objectief 10x en 40x
Voor het overzicht/zoeken is dan een objectief 4x handig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bloedcellen valt tegen zonder kleuring Hier staat hoe de simpele blood smears gemaakt worden, waarmee je bijvoorbeeld malaria kunt determineren.

Erg nuttig is een microscoop voor bijvoorbeeld de determinatie van visziekten en parasieten, dan schraap je slijmlaag van huid en kieuwen voor parasieten, grote bacterien en schimmeldraden en maak je een blood smear om te kijken of er malariaachtige parasieten in het bloed zitten. Ik zou een 40 60 keer objectief gebruiken voor bloedcellen en 20 keer voor parasieten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_film
Voor dat soort dingen heb je dus wel wat flesjes met fixatief en kleuring nodig, maar het kan wel als je bijvoorbeeld in de tropen bent.

Eenceligen en dergelijke van rottend plantenmateriaal kun je tegenwoordig al goed met een smartphone fotograferen en op je gemak op het scherm bekijken. In dit youtubefilmpje gebruikt men de lens van een laserpointer als objectief. Eventueel kun je zelfs een microscoopobjectief kopen van goede kwaliteit. of de lens uit een defecte DVD/CD speler .halen. Ik denk overigens dat je hobbymatig wat meer plezier zult beleven aan de kleinere beestjes of sieralgen in allerlei zo natuurlijk mogelijke wateren, dan het inspecteren van bloedafstrijkjes

Ook licht is belangrijk, daarvoor kun je een zaklamp met power led nemen met ook nog een extra lens om het licht op je preparaat te concentreren, ik weet niet of je nog echt een condensor nodig hebt omdat de power led al een aardig egale achtergrond vormt in vergelijking met de klassieke gloeidraad.

Je kunt voor weinig geld al experimenteren tegenwoordig. Ik denk dat je met een Iphone5 en een serieus objectief uitstekende resultaten kunt behalen Qua handelaren en rerparateurs ken Ik alleen Rob Engelhard in Arnhem, die voor zover ik weet een goede reputatie en in ieder geval zeer veel ervaring heeft.De microscoopobjectieven op zijn site zijn niet zo duur, euro of dertig.