Hier staat een artikel over dromende dieren waar je misschien wat aan hebt: http://dier-en-natuur.infonu.nl/biologie/11498-dieren-hoe-ze-slapen-en-dromen.html

Mijn ervaring is ook dat dieren dromen, want mijn vogels maken vaak geluidjes in hun slaap en bewegen ook wel eens. Soms schrikken ze ineens waardoor ze van hun stokje vallen. En bij mijn hond hetzelfde verhaal, soms als ze ligt te slapen gaan al haar ledematen shaken, de oogleden trillen dan en de poten bewegen dan heen en weer. Dus dieren dromen wel degelijk, maar natuurlijk niet op dezelfde manier als wij mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja. Ik kan je hier zelfs het bewijs laten zien.

http://www.youtube.com/watch?v=7Dd80s7PpSM

Deze kat rent namelijk in zijn droom.

Toegevoegd na 41 seconden:
Hier een iets wetenschappelijker bewijs

http://web.mit.edu/newsoffice/2001/dreaming.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf meermaals gezien dat honden rennen (terwijl ze op hun zij liggen met de poten bewegen) en blaffen in hun slaap. Telt dat ook als bewijs?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan idd, maar per diersoort kan dit anders zijn.
(de dolfijn laat zijn hersenhelften om en om slapen, dus zal wellicht niet kunnen dromen)

(zie link voor algemene info hierover)

bij honden en katten is het bekend dat ze rare fratsen uit kunnen halen in hun slaap. zo heeft mijn hond van flink formaat vaak dromen waarbij ze jankt, en haar poten een ren of loopbeweging maken.

ze heeft het zo regelmatig dat ze zeggen: ach, onze shetlander (ze is flink aan de maat) wordt weer achterna gezeten door die duivelse chihuahua.

mijn vissen heb ik nog nooit vreemd zien doen, die hangen tijdens hun slaap maar wat bleekjes tussen de waterplanten.

van mijn katten zou ik het niet durven zeggen, ik zie ze amper wakker, maar tijdens een slaapje op de vensterbank waar het arme dier spontaan vanaf stuitert kan ie me aankijken met een blik van 'zo zeg!!! doe es ff normáál joh!!'
of dit door een droom van de kat komt weet ik niet, aangezien het lompe gedrag een kenmerk is wat altijd aanwezig is. ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=tpFWitcGOF8
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle dieren dromen tijdens het slapen. Door het uitvoeren van REM-testen* op dieren zijn onderzoekers erachter gekomen dat vogels en zoogdieren wel, reptielen misschien en vissen niet dromen. Sommige dieren kunnen dromen. Mensen weten dat, omdat ze REM-testen hebben gedaan bij slapende dieren. Daarbij zijn onderzoekers erachter gekomen dat vogels en zoogdieren wel, reptielen misschien en vissen niet dromen.

*Bij een REM-test hebben ze gekeken of er verschil was te zien tussen rustige en actieve momenten tijdens de slaap.

Toegevoegd na 47 seconden:
http://www.hetklokhuis.nl/vraag-antwoord/468/Dromende+dieren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van andere dieren weet ik het niet zeker, maar katten dromen wel. Het gebeurt regelmatig dat een van onze katten ligt te slapen en zijn pootjes dan beginnen te trillen, op zijn staart gaat zwiepen. Bij katten is het zelfs bewezen waarover ze dromen. In het hoofd zit een stukje wat er voor zorgt dat je blijft liggen in je slaap, en niet lichamelijk gaat reageren op je droom. Bij een aantal katten hebben onderzoekers dit stukje weggehaald (hoe zielig het ook klinkt). Het resultaat was dat katten in hun slaap gingen lopen. Daarbij deden ze typische kattendingen. Ergens achteraan jagen, een beetje rondlopen, wassen, dat soort dingen. Dit bewijst dat katten dromen over precies dezelfde dingen die ze doen als ze wakker zijn.