wat is een emergente eigenschap?

Het liefst simpel uitleggen, want ik begrijp er niks van.
Met biologie te maken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
20.8K

Antwoorden (3)

Dat bijvoeglijke naamwoord stamt van het Engelse werkwoord 'to emerge', wat 'zomaar tevoorschijn treden' betekent.
Het woord emergentie beschrijft wat iemand heeft ervaren als hij zegt: "Dit geheel is meer dan de som van de delen"’. Hij heeft bijvoorbeeld opgemerkt dat door het proces van samenvoegen van stukken hout, textiel spijkers en lijm iets is ontstaan dat als geheel een nieuwe functie kan vervullen, terwijl de afzonderlijke onderdelen dat niet of niet met de gewenste kwaliteit doen. Op spijkers en lijm kun je beter niet gaan zitten. Ook losse houten balkjes of een lapje stof bieden geen groot zitcomfort. Maar als iemand de onderdelen samenvoegt tot een complexer voorwerp, dan vormen zij samen een stoel of bank.

Een emergente eigenschap is zodoende een kwaliteit die spontaan tevoorschijn komt nadat iets nieuws ontstond door de samenvoeging van een aantal verschillende elementen. De emergente eigenschap van een stoel is 'geschikt om op te zitten'. Hoe het nieuwe genoemd wordt maakt niet uit voor de herkenning en het gebruik van emergente eigenschappen. Ook een hond of poes weet feilloos waar een stoel geschikt voor is.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan ook namelijk wikipedia bezoeken.
Maar als je keek naar me beschrijving,
Vroeg ik het om simpel uit te leggen, verwoorden. Geen kopiëren plakken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of een ander dergelijke site
Amadea
10 jaar geleden
Jij vraagt om een duidelijke uitleg. Als de door mij verstrekte tekst jou geen duidelijkheid verschaft dan weet ik het niet meer. Zo is toch volkomen helder wat de term betekent?
Reddie
10 jaar geleden
Samenvattend, een stoel heeft de eigenschap dat je er op kunt zitten. Dat is een eigenschap die een willekeurig stuk hout niet heeft.
Een plant groeit, en plant zich voort. Dat zijn verschijnselen die losse vetten, suikers en aminozuren niet hbben.
Die "hogere" eigenschappen noemen we emergent.
Plus voor Amadea.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede duidelijke uitleg; ik snapte het zelfs ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus voor Amadea. Ik vond jouw tekst makkelijker leesbaar dan de tekst op de link, daar kwam ik veel moeilijker doorheen.
Emergentie is de ontwikkeling van complexe georganiseerde systemen, die bepaalde eigenschappen vertonen die niet zichtbaar zijn door een reductie van hun delen. Een emergente eigenschap is een eigenschap die optreedt of wordt waargenomen wanneer men van niveau verandert, bijvoorbeeld van atomair niveau naar menselijk visueel niveau.

Als je hierover meer wilt weten kijk dan is op:http: //nl.wikipedia.org/wiki/Emergentie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een emergente eigenschap is een eigenschap die op een laag niveau wordt bepaald, maar met vaak een onvoorziene, moeilijk voorspelbare uitkomst. Er zijn wat simpele regels waar elementen op een laag niveau aan voldoen, maar de eigenschappen zijn vaak onvoorzien en van een andere orde. Een voorbeeld is het strepenpatroon van een zebra, een vingerafdruk, de vorm van een school vissen, of de vorm van een mierenhoop of termietenheuvel. Je weet wel ongeveer hoe een ze eruit gaan zien, maar ze zijn allemaal iets verschillend, dat komt niet zozeer door de omgeving, maar meer door de wiskundige eigenschappen van de regels. Je kunt overigens ook beter voorspelbare emergente eigenschappen hebben, maar die zijn wat minder interessant, dus daar zal je de term minder horen. Het nederlandse wikipedia artikel is wel erg summier, daarom maar de engelse opgegeven waar een uitgebreid artikel in staat.