Hoe krijgt men een man met de hamer? (twee theorieën)

Er zijn twee verschillende man met de hamer 's. Twee theorieën gelden er hierover.

1. Men krijgt een man met de hamer en dit komt doordat dit het punt is waarop de glycogeen voorraden in het lichaam zowat leeg zijn Je schakelt van glycogeen naar vetverbranding. Dit komt doordat je hersenen het signaal geven alle suikers juist te bewaren als brandstof voor de hersenen. Dit werkt zo in het lichaam, omdat de hersenen alleen op suiker kunnen overleven, niet op vetverbranding. De overgang naar vetverbranding heeft als gevolg dat de totale energie afneemt, op dit moment kan je letterlijk niet meer je tempo blijven volhouden, laat staan versnellen. Dit hele proces noemt met dus ook wel een man met de hamer.
2. Tijdens de verbranding komen afvalstoffen als melkzuur vrij, melkzuur trekt vocht aan waardoor je spieren opzwellen en branderig aanvoelen. Je hersenen geven een signaal aan het lichaam om te stoppen met bewegen.

Nu wil ik graag weten welke theorie er hiervan klopt? Ik heb beide theorieën via het internet gevonden en beide sites leken betrouwbaar, nu vroeg ik me af welke theorie het vaakst voorkomt/het meest betrouwbaar is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (1)

Hmm, beide zijn niet waar in mijn optiek. Maar de tweede is het dichtst bij het ware mechanisme.
Vetzuurverbranding vindt feitelijk al vanaf minuut 1 plaats, als er maar genoeg zuurstoftoevoer is, in combinatie met een beperkte energie vraag van de spieren. Een duurtraining is er als het ware op gericht om de vetverbranding (de lever!) te maximaliseren, zodat je daar vanaf het begin maximaal gebruik van kan maken, en er zo lang mogelijk op kan teren in een wedstrijd.

Een te grote energievraag zorgt ervoor, dat de spieren overgaan van aerobe verbranding naar anaerobe verbranding, en dat doet de spier niet met vetten maar met suikers. Als er te weinig zuurstof wordt toegevoerd, vindt onmiddellijk anaerobe verbranding plaats ook bij relatief lage inspanning, wat ook leidt tot toename van melkzuur.

Voor de spiercontractie is iedere keer een ionentransport benodigd, van binnen naar buiten de cel, en ondersom. Dat gaat altijd zonder beperking (zeer snel dus), totdat de spier verzuurt. Het zure milieu verstoort de ionen transport over de celmembraan, waardoor de spieren niet meer adequaat reageren op een stimulans. Dat kunnen de grote spieren lang compenseren, doordat de vezels elkaar als het ware helpen. Maar op een zeker moment is ook voor de grote spieren de grens bereikt en ontstaat een onwillige spier. Het is geen kramp, maar eerder een soort beginnende verlamming. Ga je vervolgens door in een te hoog tempo, dan zal kramp ontstaan.

Als je hierover wilt lezen, is Biochemistry van Stryer et al een aanrader.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow,fijne en goede nuttige info van jou
jammerrr,ik ben ook zeer blij met de vraag van de vraagsteller want je moet er maar op komen.
Ook ik heb een vraag daar waar het over de verbranding van suikers gaat en energiewinning uit die suikers; Als je nu bvb suikerziek bent en een dieet zonder suiker moet volgen,hoe kan de suikerzieke dan het best zijn dagelijkse energie vandaan blijven halen? Uit de suiker niet meer want dat mag hij niet meer hebben,maar waaruit dan,en wat is het beste voor zo iemand?
Ik stel deze vraag niet voor mij maar voor mijn vrouw,zij is de suikerzieke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha oke, inderdaad zeer nuttige informatie, dit verheldert mijn kennis ook weer stukken op! Bedankt daarvoor, één ding vraag ik mij nog wel af en dat is het volgende: je hebt het hier aan het eind over dat er een beginnende kramp zal ontstaan...is dat ongeveer hetzelfde als een 'man met de hamer'? Of is jou uitleg niet daarop gericht? Of bedoel je dat er kramp zal ontstaan en zo volgende kan er ook een man met de hamer ontstaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@aapjeskind. wat ik bedoel, is dat de spier als het ware niet meer luistert: een soort verlamming ontstaat. Dát verschijnsel is de man met de hamer. Het enige wat te doen staat is de inspanning drastisch verlagen, en hopen dat de opgehoopte zuren afgevoerd worden. Echter dat duurt normaliter langer dan de wedstrijd verder duurt, enkele uren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jerovanja, ik heb van diabetes geen verstand. Het enige wat ik weet, dat de diabeet veelal de hele vetvoorraad verbruikt, om een tekort aan suikers te compenseren Maar ik kan me voorstellen, dat een internist / dietist niet specifiek zal adviseren om veel vetten naar binnen te werken. Ik zou zeggen: stel je vraag in een nieuw topic, wellicht is er een diabetes deskundige onder de lezers.