Wat vind jij van de walvisvaart in Japan?

Juridische actie

Maar Smith liet weten dat zijn regering de mogelijkheid van juridische actie zal overwegen als de diplomatieke inspanningen niets opleveren. Japanse walvisvaarders vangen jaarlijks tot 850 walvissen voor 'wetenschappelijk onderzoek'. Volgende week begint op het Portugese eiland Madeira de jaarlijkse vergadering van de Internationale Walvisvaart Commissie.

Wat vind jij van de walvisvaart? Ik vind dit absoluut niet kunnen, nog even en we hebben geen walvissen meer in de zee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik ben niet voor de walvisvaart, maar ook niet tegen. Met de Japanse situatie ben ik niet erg bekend, maar van de Noorse walvisvaart weet ik wel het een en ander. Als ik die situatie als uitgangspunt neem, zie ik niet veel bezwaren; er zijn wel ergere vormen van dierenleed, bijvoorbeeld de bio-industrie.
De walvissen waar de Noorse walvisvaarders op jagen zijn grienden; van de griend zwemmen er zo'n stuk of 110 000 rond in de Noord-Atlantische Oceaan. De Noren vangen zo'n 600 à 650 grienden per jaar, dat is 0,006 procent van de totale populatie; een verwaarloosbaar klein percentage dus.
Daarnaast is de walvisvaart een stuk minder gruwelijk dan vaak wordt gedacht; het is bijvoorbeeld diervriendelijker dan de bio-industrie waarin de dieren naast een voortijdig einde ook een kutleven hebben gehad; walvissen gaan daarentegen wel op een pijnlijke manier dood, maar hebben wel hun hele leven vrijelijk in de oceaan kunnen rondzwemmen.
Ik ben het met je eens dat het niet per se nodig is om walvisvlees te eten, maar ja, in sommige landen is dat nou eenmaal een delicatesse - moeten wij ze dan voorschrijven wat ze wel en niet moeten eten? Dat zou een dubieuze uiting van superioriteit zijn.
Al met al zie ik niet in waarom de walvisvaart verboden zou moeten worden. Er zijn wel belangrijker zaken waar we ons druk over kunnen (moeten!) maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verlies ik helemaal niet uit het oog, zoals ook uit m'n antwoord blijkt.

Andere antwoorden (8)

Ik ben het helemaal met je eens.
Zoveel van deze zeereuzen hebben we niet meer, laten we er zuinig op zijn.

Dat wetenschappelijke onderzoek van de Japanners is sowieso een wassen neus. Het merendeel van het beest verdwijnt alsnog in de magen van de Japanners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die jappaners walvissen vangen doen ze niets verkeerds er zijn geen regels voor. Echter die zogenaamde "actiepartijen" die die boten aanvallen mag niet. Dus gericht schieten zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het vreselijk!!
En ik snap ook steeds maar niet dat er werknemers te vinden zijn die "dat klusje" wel even zullen klaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste is makkelijk te verklaren: er moet immers brood op de plank komen, en er zijn genoeg mensen die niks om walvissen geven.
Walvisvangst moet gewoon helemaal stoppen, dus ook Japan!
Er zal denk ik altijd een uitzondering moeten zijn voor wetenschap maar dan echt en echt alleen onder zwaar toezicht van bijvoorbeeld natuurorganisaties en bijvoorbeeld VN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom een uitzondering voor onderzoek? Onderzoek ze maar levend. Of er spoelen vaak genoeg walvissen aan. Echt onzin om te er apart voor om te brengen.
Natuurlijk is het gruwelijk als de mens zijn superioriteit gebruikt om andere organismen te doden. Maar wie zijn wij om dit te veroordelen?

varkens in kleine varkenshokken:
http://www.zeeburgnieuws.nl/nieuws/images/varkens-mi.jpg

koeien met met grote zweren op de uiers door het melken.

duizenden vissen kweken is zeer kleine bassins
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00466/Obsolete_466995b.jpg

Ik kan nog wel even doorgaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt toch tegen allebei zijn?
Tegen de bioindustrie én tegen de walvisvaart. Ik zie niet in waarom een Nederlander niet tegen walvisvaart én tegen bioindustrie kan zijn.
Bij walvissen is er dan nog extra bezorgdheid omdat vele soorten met uitsterven bedreigd worden. Een verminderde biodiversiteit is niet goed - ook niet voor de mensheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je kunt uiteraard overal tegen zijn. Ik ben het ook wel met je eens. Maar de problemen zijn complexer waardoor ik liever kies voor het eerst oplossen van lokale problemen. Het centrale probleem is uiteraard de mens, daarvan zijn er erg veel en al die mensen moeten worden gevoed. Door historische keuzes(lees belasting) zijn wij gewend vlees en vis te eten. Door de hoeveelheid mensen is bioindustrie de enige oplossing om aan deze gewenning te voldoen. Samengevat: Ik vind onze manier van dieren fokken, houden en slachten niet veel beter dan het vangen van walvissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Door de hoeveelheid mensen is bioindustrie de enige oplossing om aan deze gewenning te voldoen.'
Volgens mij zijn er meerdere andere oplossingen. Echter, daartoe is slechts een kleine minderheid bereid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik met je eens daarom noemde ik het ook al gewenning.
Met je eens.
Wetenschappelijk onderzoek is echt de allerslechtste reden die je zou kunnen opgeven. De regel dat ze wel gedood mogen worden voor wetenschappelijk onderzoek slaat natuurlijk ook nergens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger toen er nog gevist werd voor voeding, kon je het moeilijk niet eens zijn met visvaart in het algemeen. Echter is die tijd voorbij omdat we voldoende andere bronnen voor voeding hebben. Voor 'wetenschappelijk onderzoek' is eigenlijk 'bull shit', want dat kun je ook met 5 over een hele periode. Daarnaast leer je meer van de dieren als je ze gewoon volgt in plaats van dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dat het absoluut verboden moet worden, en eigenlijk omdat ik me schaam voor die walvissen. ze zijn ongeveer even intelligent als wij en staan erom bekend dat ze af en toe mensen redden enzo. Ik vind het echt heel walgelijk dat die dieren worden doodgemaakt. Maar dat vind ik ook van zeehondjes en alle andere voor hun bont vermoorde dieren. We zouden ons er te beschaafd voor moeten voelen!