Zijn er onderzoeken bekend waarbij corresponderende eigenschappen werden gevonden bij soorten van gebit?

De feilbaarheid van de onderzoeken buiten beschouwing gelaten schijnt bijv. dat linkshandigen vaker kunstzinnig zijn of dat bijv. bij mensen met schizofrenie de ogen wijder of juist dichter bij staan. Of bijv. de afmeting v/d ringvinger iets zegt over testosteron.
Nu vraag ik mij af of bijvoorbeeld mensen met hazentanden of een spleetje tussen de tanden of overlappende hoektanden of kleine/grote tanden enz. enz. ook met andere (al dan niet karakter-) eigenschappen corresponderen.
M.a.w. wat kan het gebit over ons onthullen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoe gaat dat dan bij iemand met een beugel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al die dingen zijn vaak het omgekeerde ; linkshandigen zijn vaak creatief omdat ze overal creatieve oplossingen moeten vinden in een zeer rechtshandige wereld en spelenderwijs buiten kaders leren denken. Dat brengt kunstenaars voort.
De hoeveelheid testosteron tijdens de zwangerschap gekregen bepaalt de lengte van de ringvinger (= langer dan de wijsvinger) en zegt iets over de ontwikkeling van de hersenen, maar niet over het huidige testosteronniveau.
Vervorming van het gebit heeft echter vaak een mechanische oorzaak (duimzuigen). Een spleetje tussen de tanden kan ook gewoon op een erfelijke eigenschap duiden die verder niets zegt, net als een kuiltje in de kin of flaporen.
Het onderzoek dat LGA noemt ken ik, maar het lijkt me een schier onmogelijke taak mensen te vinden die GEEN voorouder hebben gehad met syfilis ; dat was een nogal wijd en zijd verspreide ziekte. Er zijn vermoedelijk veel en veel meer overeenkomsten te vinden als je gaat zoeken in het voorgeslacht van alle mensen met een diastema.

Antwoorden (1)

Ik heb gelezen ( in NRC Handelsblad bij Wetenschap), dat onderzoekers hebben gevonden dat mensen met een spleetje tussen hun tanden ergens in hun voorgeslacht iemand ( een man) hebben gehad met syfilis. Daardoor kan het DNA veranderen met gevolg dat kinderen, kleinkinderen enzovoort dat fietsenrekje kunnen hebben. Of dat voor alle gevallen opgaat, geen idee. Maar wel een aardige studie.