Wat zijn die minuscule vliegjes die soms steeds op je huid komen zitten?

In de zomer zijn er soms dagen waarop je de hele tijd allemaal kleine vliegjes op je huid hebt zitten. Ze zien eruit als minuscule zwarte streepjes. Ze kunnen vliegen, maar vinden het schijnbaar leuker om gewoon te lopen. Foto is bijgevoegd. Weet iemand hoe deze beestjes heten en waar ze vandaan komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
51.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb ze nu ook en het is winter... Vind er een paar per dag op me kamer. Heb cavia's ook. Zijn het echt is donderbeesstjes. Ze zijn heel dus klein en zwart. Soort mini mier

Het beste antwoord

Dat ziet eruit als een donderbeestje, een onweersvliegje, oftewel tripsen. Met warm en drukkend weer, tegen onweer aan gaan ze bij voorkeur de lucht in en komen dan in het zweet op onze armen terecht.
Meestal hebben volwassen tripsen goed ontwikkelde vleugels, maar over het algemeen zijn het geen goede vliegers. Het zijn meer passieve meedrijvers. Daarmee kunnen ze echter via thermiek zeer hoog komen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, bedankt! Ik vermoedde al dat het tripsen waren maar nu weet ik het zeker! Top!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wees blij :D Ze zijn zo irritant!

Andere antwoorden (2)

het lijkt me een beetje op dierenluis, maar ik kan de foto niet genoeg vergroten....
de remedie: kijk bij je huisdieren voor luis... ook bij de huisdieren van je buren, Wij hadden bijvoorbeeld zoveel last van kippenluis. Er hielp niets tegen. De buren zijn verhuisd, hun kippen zijn weg....en bij ons de kippenluis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik hoor nu net van iemand dat het wel eens de zogenaamde tripsen kunnen zijn :) Dat zijn een soort onweersvliegjes geloof ik.
dat zijn dondervliegjes, hier ook wel donderkopjes genoemd.
ik denk dat ze zo genoemd werden omdat je ze vooral ziet bij warm weer wat vaak gevolgd wordt door onweer
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor de informatie! Het lijkt er inderdaad op dat het dondervliegjes zijn. Een andere naam schijnt tripsen te zijn.