Heeft je partner altijd andere mhc genen als jij?

Deze genen zorgen voor het afweersysteem. Is deze altijd anders dan je partner? Komen die van je familie met jou overeen of kan dat ook van mensen die geen familie van je zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Ja, je kunt van bepaalde genen dezelfde hebben als iemand die geen familie is. Denk bijvoorbeeld aan het gen voor oogkleur: heb jij blauwe ogen, en je vriend ook, dan hebben jullie allebei het gen voor blauwe ogen.

Dit kan omdat genen niet uniek zijn, maar er een beperkt aantal combinaties is per gen. Wat ervoor zorgt dat mensen verschillend zijn, is dat er heel veel verschillende genen zijn. Een gen voor oogkleur, een gen voor haarkleur, een gen voor wel of niet kunnen tongrollen, een gen voor kleurenblindheid etc. etc. etc.

Maar van een individueel gen kunnen jij en iemand ie geen familie is dus best dezelfde variant hebben. Sterker nog, het overgrote deel van jouw genen komt overeen met het overgrote deel van de genen van alle andere mensen op aarde. Die genen zijn wat jou een mens maakt in plaats van een doodshoofdaapje of een golden retriever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MHC = major histocompatibility complex en het zijn polymorfe genen, dus die uit of aan kunnen staan...

Mijns inziens gaan de polymorfe genen in een relatie spiegelen, dus naderen in gelijkenis elkaar... Dwz dat van beide partners deze genen op dezelfde stand gaan staan... Dus geur gaat naar elkaar toe, afweer gaat naar elkaar toe... De lichaamshouding gaat naar elkaar toe... Het gelaatsuiterlijk gaat naar elkaar toe...

Lees het artikel, of je er wijzer van wordt, dat weet ik dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij natuurlijke selectie voorkomen ziekteverwekkers nakomelingen met uniforme MHC's: die hebben een hogere kans te sterven. Bij seksuele selectie kiezen mensen een partner met een zo verschillend mogelijk MHC, waardoor hun kinderen een nieuwe combinatie van die genen hebben, en meer ziekteverwekkers aankunnen. Het idee hierachter is dus dat evolutie ervoor zorgt dat kinderen steeds een nieuwe combinatie van MHC-genen hebben, waarmee ze een hele set van ziekteverwekkers kunnen bestrijden.