Hoe kan een vogel fluiten zonder lippen?

Ik zag vandaag een vogel fluiten en hij had geen lippen, ik kan niet fluiten en heb wel lippen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.9K

Antwoorden (1)

"Vogels zitten heel anders in elkaar dan zoogdieren en zo ook hun geluidsorgaan, dat syrinx wordt genoemd.

De syrinx is een orgaan van bot, kraakbeen, vliezen en spieren aan het eind van de luchtpijp. Juist daar waar de bronchiën zich splitsen naar de longen. Verder zijn er nog luchtzakjes de lucht eerst opslaan voor die naar de longen gaat. Met onderzoeken is gebleken dat deze luchtzakjes een grote rol spelen bij het geluid maken van de vogel. Prikt men ze lek dan wordt de vogel stom.
De wand van de syrinx bevat vliezen, die men kan vergelijken met trommelvliezen. Hoe fijner hoe grote de variatiemogelijkheden van geluiden. Ook de lengte van de luchtpijp en de snelheid waarmee de lucht langs de vliezen gaat speelt een rol.
Een vogel kan geluid maken met een dichte snavel, Dotje doet dat vaak. Maar waarom zit het roodborstje met open snavel?
Dat is om het geluid te versterken en alleen daarom. Het wil zo goed mogelijk gehoord worden, wat het is bezig zijn territorium af te bakeren.
Bij veel zangvogels zingt alleen het mannetje onder invloed van testosteron, vrouwtjes beginnen ook te zingen als men ze testosteron toedient. Dat vrouwtjes er ook wel wat van kunnen bewijzen vogels als spreeuwen, die rustig hele dagen kunnen kletsen. Maar ook sommige papegaaien kunnen er wat van."

Toegevoegd na 1 minuut:
Wij, mensen, kunnen fluiten door lucht langs een kleine opening in onze lippen te persen. Bij vogels werkt dat dus anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en nog een dikke plus!
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 6e +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++++++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb twee papegaaien gehad,een grijze roodstaard en een groene amazone.Vooral bij de grijze roodstaard is er op de grens met de keel en de ondersnavel een opening te zien.ik vergelijk deze opening met de opening in het mondstuk van een blokfluit,als je daar doorheen blaast krijg je een fluittoon.Deze opening zijn geen lippen en toch komt daar het geluit uit,en ik denk dat het althans bij een papagaai ook zo werkt,door de grote van het orgaan achter de opening te veranderen maakt de papagaai verschillende fluittonen.