hoe gevaarlijk zijn haaien eigenlijk?

wie weet er hoe gevaarlijk haaien eigenlijk zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze zijn heel gevaarlijk voor iedereen

Het beste antwoord

Alleen al bij de gedachte een haai tegen te komen worden veel mensen al bang. Toch zijn haaien niet zo gevaarlijk als veel mensen denken. Van de vele soorten haaien zijn er slechts enkele soorten die wel gevaarlijk zijn voor mensen. Door films als Jaws en Deep Blue Sea worden mensen steeds banger voor haaien. Maar de meeste haaien vallen geen mensen aan. Wanneer dit wel gebeurt, is er vaak sprake van een vergissing.

De kans om door een haai aangevallen te worden is erg klein. In Amerika is zelfs de kans dat je door de bliksem geraakt wordt, groter dan de kans dat je door een haai aangevallen wordt. In 2005 werden wereldwijd 58 aanvallen door haaien gemeld, waarvan 4 met fatale afloop. Waarschijnlijk zijn er wel meer aanvallen geweest, maar deze zijn niet gemeld.

Normaal gesproken laten haaien mensen met rust. Wanneer een haai toch aanvalt, is dit vaak een vergissing van de haai. Haaien kunnen zwemmende mensen of mensen op een surfplank aanzien voor een zeehond of ander prooidier. Vaak neemt men aan dat haaien niet goed kunnen zien, maar dit is niet waar. Haaien beschikken over een goed ontwikkeld gezichtsvermogen. Echter, de ogen zijn aangepast aan de zee. Een andere reden waarom de haai aan kan vallen, is dat een mens het territorium binnen treedt. Dit is vooral gevaarlijk als haaien op zoek zijn naar voedsel, rond de schemering. Als haaien niet geprikkeld worden door bijvoorbeeld de geur van bloed, zijn ze meestal niet gevaarlijk. Het is zelfs heel goed mogelijk om zonder kooien te duiken bij haaien. Het is dan wel erg belangrijk dat ze niet gevoederd worden en dat ze met respect behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Afhankelijk van de soort, van totaal niet gevaarlijk tot levensgevaarlijk. Er zijn zo'n 400 soorten haaien en daar zijn er maar een paar van gevaarlijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haaien
jc54
11 jaar geleden
Leuke weetje over haaien.

Er gaan jaarlijks meer mensen dood aan vallende kokosnoten ( en mensen zijn niet bang voor kokosnoten).

Haaien eten geen mensen. Het zijn wel heel erg nieuwsgierige dieren. Als er een mens zwemt dan willen ze soms weten wat het is en aangezien ze geen handen hebben doen voelen ze even met hun tanden. Dit kan alleen gelijk heel verkeerd aflopen als je de tanden van een haai wel eens heb gezien.

Uiteindelijk zullen ze natuurlijk wel reageren als je respectvol met ze om gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haaien zijn een stuk minder gevaarlijk dan krokodillen, vooral de zeer grote nijlkrokodillen zien mensen echt als prooi en hebben vaak meerdere mensen opgegeten voordat ze worden gevangen. Jaws haaien, die regelmatig zwemmers eten zijn er eigenlijk niet. Meestal is de aanval van een haai een incident, waarbij een surfboard wordt aangevallen in een soort reflex, net zoals een snoek een stuk kunstaas pakt. Ook blijft het vaak bij incidentele beten. De enige uitzondering zijn schipbreuken waarbij de mensen in de open zee een goede prooi vormen voor de haaien en waar voedsel erg schaars is. In die situatie wil je liever geen haaien tegenkomen.