wie weet wat voor spin dit is ?

ik was aan 't werk aan een schuur in amsterdam en zag boven in de sponning deze 5 a 6 cm grote spin
hij zat daar stil en ik keek of hij nog leefde door hem aan te tikken met m'n vinger . hierop ging de spin in de aanvalshouding dus hij was niet bang
geen van m'n collega's wist wat het voor spin was
mensen die de foto gezien denken aan een kruisspin maar z'n lijf was minstens 3cm groot en rood van kleur en dat is te groot voor een kruisspin
wie o wie weet het ik ben er erg nieuwsgierig naar

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Dat is een kruisspin in het najaar.

In het najaar scheiden nogal wat exemplaren meer guanine af en verliezen daardoor hun duidelijke witte kruistekening (hoewel deze hier nog steeds wel zichtbaar is) . De Kruisspin kan dan erg verschillen in kleur en tekening. Ze kan bleekgeel, oranjerood tot bruin gekleurd zijn. Hierdoor zijn ze beter gecamoufleerd in een omgeving waarin de bladeren en andere plantendelen vaak bruin verkleuren

Toegevoegd na 7 minuten:
Vrouwtjes worden normaliter zo'n 1,7 cm (exclusief poten) dus 3 cm zou erg groot zijn. Maar aan het uiterlijk te zien is het toch onmiskenbaar een kruisspin.