Wat is vanuit biologisch oogpunt gezien het nut van parels bij oesters en zoetwatermosselen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Het gangbare verhaal over het zandkorreltje dat irriteert en wat de mossel er toe zet om er een grote ronde parel van te maken lijkt mij een sprookje. Een nietig zandkorreltje dat irriteert en een grote parel niet?
Het enige dat klopt is dat de zandkorrel (of andere ongerechtigheid) de kern vormt van de parel.
Het inwendige milieu van een oester (of mossel) is oververzadigd van kalk. Dat leidt tot voortdurende kalkafzetting aan de binnenkant van de schelp en andere 'condensatie'-punten (vergelijk het met het proces waarmee je kandij maakt in oververzadigde suikeroplossing).
Die voortdurende kalkafzetting is nodig voor de groei van de schelp. De parel is een toevallig bijprodukt.
Parelkwekers maken van deze eigenschap gebruik door oesters opzettelijk van zo'n condensatie-kern te voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schelpgroei komt m.i. niet zomaar tot stand door een hoog calcium gehalte. Dat is tenminste je aanname. Waardoor zou dat hoge gehalte in de schelp ook hoger zijn dan daarbuiten? Want dan zouden er ook parels ontstaan buiten de schelp. De oester filtreert constant water in en uit en eet hele kleine plankton deeltje. Bij de groei van paarls is als ik zo snel een aantal artikelen doorscan ook een hormoon betrokken (PGH = Pearl Growth Hormone), dus vanzelf gaat het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens, ik weet niet of je ongelijk hebt. Ik vind het ook een verfrissend antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het niet verifiëren , maar antwoord lijkt me het meest plausibele

Andere antwoorden (2)

Een mossel of oester krijgt een scherp stukje zand in zijn zachte weefsel en bouwt daar een kapseltje omheen van schelpmateriaal wat er voor zorgt dat het zachte weefsel niet beschadigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het nut is dat het zandkorreltje, of wat het dan ook was wat irriteerde, is ingekapseld en geen irritatie meer geeft.
Rieneke1