Wormachtig insect (in wording), 1 cm dik, 2,5 cm lang, beweeglijk, 6 bruine pootjes aan voorste deel lijf. Welk dier wordt het?

Bruine, stevige kop met twee krachtige kaken. Puntig toelopende staart, beweeglijk, grijzig. Ondanks 6 bruine pootjes aan voorzijde van lijf, kon het diertje niet goed lopen. Qua lichaamsbouw doet het diertje aan schorpioen denken. Het lag verstopt onder een zware steen, in de aarde. Lijkt me geen lieverdje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Amadea
10 jaar geleden
Is een afbeelding ervan mogelijk?
Amadea
10 jaar geleden
Misschien de larve van een vliegend hert of een neushoornkever?
Amadea
10 jaar geleden
http://www.thewcg.org.uk/images/dorcusLarva.jpg
Poet
10 jaar geleden
Die kan ik met de beste wil toch echt niet als met puntig toelopende staart beschrijven…
Poet
10 jaar geleden
Ach, zonder verder beeld blijft het toch gissen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, Amadea! Dat is 'm op de afbeelding! Bij gelijksoortige afbeeldingen op internet lees ik nu dat het een vliegend hert (Stag beetle) zou worden!? Wow!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...Kun je dus ook als antwoord aandragen i.p.v. reactie.

Antwoorden (3)

Het blijkt toch de larve van een vliegend hert te zijn. Ook al heeft die geen puntige staart. Maar hij lijkt zeker op een schorpioen. Ondanks z'n angstaanjagende aanblik is hij niet gevaarlijk voor mensen.
Het is de grootste kever van Nederland, zelfs van Europa. Zijn voedsel bestaat uit het uitvloeiende sap van bomen. Dat sap likken ze op met hun bruine, penseelvormige onderkaken. Je ziet ze in bossen met oude eikenbomen.
De volgroeide larve maakt in het najaar een cocon waarin hij verpopt. Dit duurt enkele weken, en vervolgens overwintert hij in het cocon. Pas de volgende zomer komt ie uit de grond.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het inderdaad een vliegend hert is, dan is dat super! Ik heb er inmiddels een stuk of tien verplaatst in het stukje tuin waar ik aan het werk ben. Ik hoop dat ze het overleven.
Amadea
10 jaar geleden
Waarom dan meteen een negatieve duim? Ik had het al voorzichtig als reactie geprobeerd, en heb het op verzoek van de vraagsteller als antwoord geplaatst. Heb aardig wat moeite ervoor gedaan!
Het klinkt ook nog alsof het een libellenlarve kan zijn; hoewel die veelal liever in water zitten heb ik ze met eigen ogen onder water gezien. Daar jaagden ze onder anderen op kleine visjes. Ik probeer een link naar een afbeelding bij te sluiten, misschien zie je overeenkomsten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen, daar zit 'ie niet bij.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat het de larve van de meikever of junikever is. Die komt veel meer voor:

http://www.border.nl/contents/media/engerlingen02.jpg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Maar we zijn nu eind augustus...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kevers heten zo omdat ze in die tijd voorkomen. De larven komen zo'n zes weken na de paring uit. Dat is dus rond deze tijd. Daarnaast blijven de engerlingen tot drie jaar in het larvestadium. Dit kunnen dus ook larven van het vorig jaar zijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Engerling
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens lijken de larven van al deze soorten (bladsprietkevers), waaronder de meikever, junikever en het vliegend hert, zoveel op elkaar dat zelfs experts het verschil niet kunnen constateren. De enige manier om te bepalen wat het is, is dan wachten welke soort er uit de cocon komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, R., lijkt erg op onderste foto engerling op Wikipedia! Lijkt me waarschijnlijker dan vliegend hert.