Siamese tweeling

Hoe kan het dat een Siamese tweeling NIET op elkaar gelijkt? Dat is toch een eeneiige tweeling waarvan het eitje niet volledig gesplitst is ???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Antwoorden (2)

Je vraag klopt niet! Siamese tweelingen lijken wél op elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een volmaakt symmetrische, goed uitgegroeide siamese tweeling lijkt wel dégelijk op elkaar ; als een eeneiige tweeling.

Heel vaak echter, is de ene helft net wat beter ontwikkeld dan de andere. Dat kan al in de baarmoeder het geval zijn, vooral bij een sterk asymmetrische siamese tweeling, maar ook na de geboorte kan de een een net wat functioneler lichaam hebben dan de ander , meer voedingsstoffen opnemen, of beter ontwikkelde hersenen hebben (en ook dat heeft weerslag op de rest van de ontwikkeling en het uiterlijk).

En dan kan er inderdaad een signifikant verschil optreden tussen de twee. Dat zijn dus allemaal niet-aangeboren, niet-erfelijke en niet-genetische verschillen. En daar zijn een heleboel variaties in mogelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
De afbeelding is een wel zeer extreme parasitaire siamese tweeling, warbij heel duidelijk is dat het verschil in ontwikkeling verantwoordelijk is voor verschil in uiterlijk. Maar ook bij 'mildere' gevallen is dat dus het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, wat een heftige plaatjes.