Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Volgens mij is dat de slang.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat heet thermoceptie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermoceptie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Een mug heeft ook een warmtesensor, waarmee ze een temperatuurverschil van 0,05°C kan detecteren: een mug kan in een luchtstroom een konijn op twee meter hoogte voelen..."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wordt inderdaad naar een mug verwezen als voorbeeld. Ik wil echter wel een nuance maken: in fysica is temperatuur rechtstreeks gekoppeld met energie, en (stralings-)energie met golflengte. Die 0,05°C van een mug kan dus rechtstreeks omgezet worden in een aantal nanometer golflengte waarneembaar door de mens. Ik heb het nog niet nagerekend, maar het kan best zijn dat een mens ook een kleurschakering kan zien equivalent aan 0,05°C. Iemand die dit eens een keertje wil uitrekenen?

Toegevoegd na 11 uur:
Ik heb het zelf ondertussen uitgerekend : 0,05°C komt ongeveer overeen met een verschil in golflengte van 2 nanometer (bij "normale" omgevingstemperatuur). Blijkbaar is geel de kleur die de mens het best kan zien. Kleur geel bestrijkt ongeveer een spectrum van 20 nanometer. Als je dus 10 kleurschakeringen geel kan onderscheiden (wat nog wel zal lukken denk ik), doe je het even goed als de mug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding