Kan een bacterie of virus ook besmet worden door bacterien of virussen en wat zijn dan de gevolgen?

stel je hebt een virus en gaat naar de dokter. maar dat virus is besmet. dan zou het toch een ander of sterker/ ondefinieerbaar virus zijn? Komt dit voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (3)

Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp, maar probeer toch een antwoord te geven.

Bacteriën zijn vele malen groter dan virussen, dus bacterien kunnen nooit virussen infecteren. Andersom is wel mogelijk.
Sterker nog, heel veel virussen in de Natuur hebben als doel niet de mens, dieren of planten, maar juist bacteriën. Virussen die bacteriën infecteren worden genaamd "bacteriofagen", vaak afgekort als "fagen".
Zie in de grafiek een eenvoudig schema van hoe dit in z'n werk gaat.

Virussen die andere virussen infecteren bestaat niet, maar wat wél gebeurt is dat verschillende virussen stukken van DNA uitwisselen. Zo ontstaan nieuwe soorten, die soms gevaarlijker zijn dan de twee oude, en andere diersoorten kunnen infecteren. Dat is bij voorbeeld het geval met de vogelgriep virus: als een varken wordt tegelijkertijd geïnfecteerd met de zeer gevaarlijke vogelgriep virus (die onschadelijk is voor de mens) en de normale humane griepvirus, dan kunnen deze twee virussen in het varken hun DNA uitwisselen, en dan komt een nieuwe virus uit die de mens kan infecteren, en zo dodelijk is als de vogelgriep virus.
Deze uitwisseling van DNA vindt plaats als de twee virussen dezelfde cel tegelijk infecteren, en dan gebeurt dit binnen in de cel van het geïnfecteerde dier of plant, of in ons geval, ons eigen lichaam.

Bacteriën kunnen geen andere bacteriën besmetten, maar ze kunnen, net zoals virussen, DNA uitwisselen. Hiervoor hebben ze meerdere manieren: stukken DNA uitwisselen via een 'bruggetje' tussen twee bacteriën, ze kunnen letterlijk fuseren, en straks weer scheiden, ze kunnen DNA uitscheiden en door andere bacteriën uit het milieu laten oppikken... en ook kunnen ze DNA uitwisselen met behulp van fagen (virussen, dus) die DNA afkomstig van een andere bacterië injecteren. Als de bacterie overleeft de infectie van de faag, dan ontstaat en nieuwe soort bacterie met karakteristieken van de andere.

Dus de gevolgen van al die uitwisseling van DNA zijn, zoals je ziet, zeer serieus. De constante mutaties van virussen en bacteriën is de reden waarom de vaccines tegen bepaalde ziekten ieder jaar opnieuw veranderd moeten worden, en je moet dus ieder jaar opnieuw een nieuwe prik halen, want de antistoffen in je lichaam tegen de oude bacterie of virus niet meer werken tegen de gemuteerde versie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat was precies wat ik bedoelde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig maar!
Heb ik dus niet voor niets zitten typen! (^_^)
Cryofiel
11 jaar geleden
+ Je kunt zien dat je veel van microbiologie weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, maar niet volledig: Virussen die andere virussen infecteren bestaan wel! Ze heten satellietvirussen en ze zijn afhankelijk van andere virussen om zich voort te planten. Die andere virussen zijn weer afhankelijk van grotere organismen om zich voort te planten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Infecteert zo'n satellietvirus het hoofdvirus? Of infecteren het hoofdvirus en het satellietvirus beide een cel, en zorgt het hoofdvirus ervoor dat ook het satellietvirus wordt gekopieerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precis Cryo
Een satellietvirus is een "zelfstandige" virus die afhankelijk is van een co-infectie van de cel (of bacterie) samen met een andere virus. Dus het is niet zo dat de satellietvirus een andere virus infecteert. Beide virussen infecteren dezelfde cel tegelijk.
Zie hier:
http://www.microbiologytext.com/index.php?module=Book&func=displayarticle&art_id=180
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"PreciEs"
Een virus kan een bacterie in en beivloeden maar andersom niet omdat een virus zichzelf niet kan voortplanten maar andere cellen daarvoor nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De virussen die bacterien aantasten worden bacteriofagen genoemd. Ze hebben een speciaal landingsgestel voor de hechting aan de dikke celwand en kunnen de celwand doorboren.
Het is denkbaar dat heel kleine stukjes DNA zich door virussen laten overbrengen, zodat ze zelf niet het hele mechanisme hoeven te construeren voor het binnendringen en ontregelen van de cel, ze kunnen gewoon meeliften met de activiteit van een virus en zichzelf erin laten inbouwen. Aangezien het denkbaar is veronderstel ik dat het ook wel gebeurt, maar er is niet veel (niets) over te vinden, de meeste literatuur gaat over junk DNA in onze genen dat vermoedelijk door virussen wordt achtergelaten. Hetzelfde zou ook in een virus zelf kunnen gebeuren denk ik.