Wat zou er gebeuren als een bedreigde diersoort overlast veroorzaakt? Afschieten kunnen ze niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat is een groot probleem. Omdat de diersoort bedreigd is, is het probleem ook beperkt, zodat met compensaties gewerkt kan worden. Nu in Nederland en Belgie af en toe weer wolven op bezoek komen is het waarschijnlijk dat ook schapen weer af en toe op het menu staan. Dan zijn er compenserende maatregelen voor de boeren, een bepaald bedrag per schaap dat wordt gegeten. Hoe minder bedreigd de wolf is, hoe groter die compensatie begint te worden. Vanwege de angst voor de wolf en de door sprookjes haat zal ook hier wel weer snel tot afschot worden over gegaan, net zoals in Frankrijk en Noorwegen.

Die fase hebben we nu bereikt met de ganzen die ook 's zomers in Nederland verblijven en steeds meer schade aan de landbouw toebrengen. Als de overlast grotere wordt en de mate van bedreigdheid afneemt wordt al gauw weer tot afschot of eierrapen overgegaan.

Ook de opkomst van de steenmarter is nu problemen aan het geven. Het vereist een bepaalde mentaliteit om wat overlast te accepteren van wilde dieren, op zich hoeft de mens niet 100% van de leefomgeving te claimen denk ik. Vaak zien mensen ook niet de voordelen van de steenmarter die hoofdzakelijk knaagdieren als ratten en muizen op het menu heeft, maar vallen alleen de doorgeknaagde remleidingen van de auto en de stank op.

Een ander probleem is dat een bedreigde diersoort hier als een algemene diersoort wordt ervaren in de landen waar de populatie nog redelijk goed is. De rugstreeppad komt in Nederland in behoorlijke aantallen voor, maar is in Europa vrij zeldzaam en achteruit gaand, met Nederland als centrum van het verspreidingsgebied. Laatst was daar nog een vraag over van iemand met een roepend mannetje vlak bij het slaapkamerraam, die een oplossing wilde. Volgens mij is de enige oplossing af en toe wat overlast accepteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze kunnen de dieren verplaatsen naar een andere leefomgeving, waar minder mensen wonen, zoals wel is gebeurd met olifanten. Ook zetten ze wel hekwerken tussen het gebied waar de dieren wel en niet mogen komen.