kun je van een kneuzing een bult krijgen?

ik heb al een paar jaar een bultje net boven mijn rechterpols en ik ben er een paar weken geleden mee in de sneeuw gevallen en ik heb er sinds dien ook last van en er is van de week een röntgenfoto van gemaakt maar daar is niks op te zien dus de doktorassistente vind het dus ook niet nodig om verdere onderzoeken te doen ze zei zelfs dat er geen bultje zat omdat dat niet op de foto te zien was en er dus niks aan de hand was volgens mijn moeder is het gewoon een kneuzing en als ik aan mijn moeder vraag ofdat je van kneuzingen bulten kan krijgen zegt ze dat ze dat niet weet maar dat ze wel zeker weet dat het een kneuzing is weet iemand hier toevallig ofdat je van kneuzingen bultjes kan krijgen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
9.2K

Het beste antwoord

Een kneuzing ontstaat door een verdraaiing of bij een val. Hierbij worden gewrichtsbanden vaak overrekt en kunnen ook scheuren. Aangezien er foto's gemaakt zijn is het zeker dat je niets gebroken hebt en daarom maken ze foto's, om de botten te bekijken. Op een röntgenfoto kunnen ze echter niet de banden enz. bekijken, daarvoor zouden ze een scan moeten maken. Het zal dus wel een verrekking of kneuzing zijn waar je pijn van hebt, maar niet van een bultje dat er al jaren zit. Van een kneuzing krijg je meestal een flinke zwelling, maar dat is geen bult.
Het is opgehoopt vocht en voelt ook niet aan als een knobbeltje.

Een lichte kneuzing kan binnen een week genezen zijn, een ernstige kneuzing kan 3-6 weken nodig hebben om te herstellen.
De beste behandeling is in het begin rust waarin je je pols het best tijdelijk vast zet door middel van tape of een polsbrace/beschermer. Na een langere herstelperiode is het belangrijk om weer te gaan bewegen met de pols zodat hij weer wat soepeler en sterker wordt. Een polsgewricht wordt namelijk snel stijf als hij een tijdje uitgeschakeld wordt.

Zo'n bultje dat er al jaren zit, kan gewoon kraakbeen zijn dat verkeerd gegroeid is of een ganglion. Dat komt ook vaak voor en zolang je er geen last van hebt, kan het geen kwaad. Het is een holte die gevuld is met een soort glijstof en komt vanuit het gewrichtskapsel of peesschede. Een ganglion kan aangeprikt worden en leeggezogen.
Door met corticosteroid of een ander preparaat in te spuiten verkleeft de holte dan.
Het is echter niet altijd een succes, want het kan altijd terugkomen. Je kunt een ganglion ook onder plaatselijke verdoving poliklinisch laten verwijderen. Ook dan kan het weer terugkomen. Verder is het geen gezondheidsrisico als je het laat zitten en je er geen last van hebt. Heb je er last van en blijf je last houden, ga dan even langs bij de huisarts. Die kan je het beste adviseren en ook helpen. Bultjes kunnen veel oorzaken hebben, maar ze ontstaan niet door een kneuzing of omgekeerd.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb nog steeds last van mijn pols en het bultje zit er idd al jaren ik denk dat iktoch nog maar even ga bellen voor een afspraak bij de huisarts
amc
11 jaar geleden
Heel wijs! Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Als je ermee rond blijft lopen, kan het van kwaad tot erger worden. Als de pijn vanzelf niet weg gaat, dan is het tijd om ervoor behandeld te worden.
Doe je helemaal niets, dan ga je je pols ontzien en die verliest dan gewoon kracht en soepelheid. Niet denken dat je zult bellen maar gewoon doen!

Andere antwoorden (1)

Je had al een bultje en daar ben je op gevallen. Dat kan. Het is niet logisch dat je nu vraagt of je van die val een kneuzing en een bult kunt krijgen.

Van een kneuzing krijg je altijd een bloeduitstorting en dus een bult, een bultje is iets anders.

Ik vind niet dat een doktersassistente kan bepalen of er verder onderzoek nodig is, dat moet je overleggen met je huisarts. Ga daar dus naar terug als je er onzeker over bent.