Waren er ooit dinosauris-achtigen die vuur konden spuwen? En zo ja zo, hoe deden ze dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Het beste antwoord

Of ze er ooit waren is niet met zekerheid te zeggen (en er is nog nooit een aanwijzing voor gevonden voor zover ik weet of op google kan vinden).

Theoretisch zou het mogelijk zijn, bijvoorbeeld door methaangas op de slaan in de wangen en iets met vonkjes maken met de tanden of zo...

Maar de kans dat zoiets evolutionair ooit zou ontwikkelen is klein omdat de voordelen bijzonder klein zijn. De "brandstof" zou zeer snel opraken als je een beetje vuur wilt spuwen en de brandslofopslag zou een groot deel van het lichaam in beslag moeten nemen. Bovendien moet het dier zelf natuurlijk wel tegen het vuur komen. En als je het afzet tegen scherpe klauwen, scherpe tanden of gif dan gaan die wapens het altijd winnen van een vlammetje!

Er wordt wel eens gezegd dat de Bombardier Beetle vuur kan spuwen, maar dat is een misvatting. Hij "spuugt" wel kokendheet gas (bijna tegen het kookpunt van water aan) door een heftige chemische reactie te veroorzaken van twee stofjes die hij bij zich draagt als hij in gevaar is. Lees meer op: http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_beetle
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk het niet. Ik geloof daar persoonlijk niet in ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan/kon alleen is sprookjes.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat zijn ook geen dinosauriers, maar draken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dinosaurus-achtigen was de vraag. waarom kan een draak hier niet onder vallen en waarom niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, een draak kan niet onder de dinosauriërs vallen omdat een draak een verzinsel is en een dinosauriër niet ;) Lijkt me de allereerste vraag op een goede determinatietabel ;)
Nee dit kan niet want waar zou dat vuur vandaan komen.
Als er vuur in zijn keel zit dan verbrand hij en als hij brandstoffen kon uitspuwen en verhitten zou hij worden vergiftigd.
Er zijn trouwens nog geen overblijfselen van dino's gevonden die vuur konden spuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn best dieren die best tegen een beetje vuur kunnen hoor! Vooral insecten. Je moet er geen vlammenwerper op zetten misschien maar verbranden door vuurspuwen is zacht gezegd niet het belangrijkste probleem :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slangen daarentegen (kunnen geen vuur spugen) hebben wel een bepaald maagzuur wat zo heet is dat het zelfs horens en botten van dieren kan verteren....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch zijn insecten geen dinosauriër achtigen.
En ik denk niet dat er uit een insect een steek vlam kan komen ;P