Als je iets, dat onverteerbaar is, inslikt.. verlaat dat dan via de natuurlijke weg je lichaam?

Als je bijv een ring, munt, pion etc inslikt, poep je dat dan weer uit, of kan het blijven steken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
24.4K

Het beste antwoord

het kan 'go with the flow' afgevoerd worden ( 3 tot 5 dagen) met de ontlasting, maar ook blijven hangen.

en muntje van koper kan bv gaan oxideren en voor nare ontstekingen zorgen, andere voorwerpen kunnen door hun vorm weefsel kunnen perforeren, bloedingen veroorzaken of voor verstoppingen zorgen.
ook kunnen voorwerpen giftige stoffen afscheiden in het lichaam.

er zijn een paar punten in het lichaam waar de doorgang iets nauwer is
uitgang maag naar dunne darm, overgang van dunne darm naar dikke darm, maar ook overal daartussen is het blijven hangen van een voorwerp mogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het gaat wel via de normale weg. maar er bestaat zeker een risico dat het blijft steken.

als het jouw, of je kinderen etc., ooit gebeurd is het wel zo veilig alle ontlasting(ook braaksel) te checken of het onverteerbare hier in zit. als het er na 5 dagen(suggesties?) niet uit is het verstandig de huisarts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe poep je het weer uit.
Het principe is namelijk dat alles wat door je slokdarm kan, ook door je darmen kan.

Gehoord van bolletjesslikkers?
Die slikken bolletjes gevuld met drugs, en gaan er van uit dat ze die op de plek van aankomst weer uitpoepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets onverteerbaars inslikt kan het onderweg naar de darm ergens blijven steken. Als dat het geval is moet het via operatieve weg worden verwijderd. Blijft het nergens steken dan komt het er via de normale weg weer uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jawel, deze objecten verlaten in principe altijd op natuurlijke manier je lichaam.

ook onze voorvoorvoorvoorouders aten regelmatig iets dat niet verteerbaar was (botten, steentjes, af en toe een schelpje ofzo), en evolutietechnisch zijn wij dusdanig gevormd dat we hier wel tegen kunnen.

echter, ga niet zomaar al die dingen slikken, want ze kunnen inderdaad blijven steken.
je noemt als voorbeelden:
de ring: ja de ring heeft het meeste kans om te blijven steken omdat er bijv. edelstenen op kunnen zitten die de ring niet meer helemaal rond en glad maken. niet doen dus!

de munt: ja dat kan wel. mits geen 2 euro ofzo (net iets te groot), maar 10 cent kan prima. er zitten geen uitsteeksels aan en kan dus niet echt blijven haken ergens. je kan voor 10 cent trouwens ook een kauwgombal kopen, en die excrementeert een stuk makkelijker.

de pion: lastig, een mens-erger-je-niet-pion is vaak van goedkoop plastic en kan zeker consternaties veroorzaken. een schaakpion van ivoor minder, maar ook die kan door zijn vorm net iets problematischer zijn dan een muntje.

in het algemeen:
hoe ronder, hoe beter!!
denk maar aan de 'bolletjesslikkers', ze slikken niet voor niks bolletjes.. want die vorm komt er het beste weer uit. gekartelde kubusslikkers zijn een stuk slechter af..

ook bijvoorbeeld een speld of een naald, niet doen! ze zijn wel onverteerbaar, maar hun vorm geeft zeer grote kans op problemen.
ook stukjes glas, hoe klein ook, kunnen lelijke beschadigingen veroorzaken.

dus, relatief veilig is iets kleins, ronds, en vooral glad, bijvoorbeeld een kogeltje.
gevorderden proberen langzamerhand een muntje en in een later stadium een kleine sleutel en daarna een grotere. ook usb-sticks zijn voor gevorderden.

anyway, wat je ook wilt slikken.. begin klein, en voer het langzaam op.. maar ga niet huilen als je opeens in het ziekenhuis ligt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er stond een heel griezelig verhaal in de krant, een half jaar geleden over nep- piercings die met magneetjes in de wang met elkaar in verbinding staan. Vaak wordt na verloop van tijd een magnetische nep- piercing ingeslikt . Als er twee of meer werden ingeslikt , vonden de twee piercing - delen elkaar weer in de darm in verschillende darm kronkels , waar ze verklevingen en eventueel een perforatie kunnen veroorzaken . Ze blijven namelijk ook in de darm hun nep - piercing eigenschappen behouden. Niet alles wat je inslikt is ongevaarlijk. Ook kinderen die kleine magneetjes inslikken die er uit zien als snoepjes .