Wat voor insect is dit?

Ik word vaak gestoken door dit kleine vliegje. Bij een goede beet krijg ik bijvoorbeeld een dikke arm door een allergische reactie. Ik wil daarom graag weten wat dit voor insect/vlieg is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Cryofiel
8 jaar geleden
Die beestjes zie ik hier ook heel regelmatig. Ik wist niet dat ze konden steken/bijten/prikken.

Antwoorden (1)

Dat is een roofwants. Vermoedelijk een Anthocoris nemorum, in het Nederlands bloemwants geheten. Ze eten normaliter bladluizen en spintmijten en daarmee is het een zeer nuttige wants. Aan uitsluitend dierlijk voedsel zijn ze echter niet gebonden, want tot het voedsel behoren ook honingdauw van luizen, plantensappen en stuifmeel. Ze zitten graag op brandnetels, maar ook op andere planten zijn ze te vinden.
Een enkele keer schijnt deze wants ook mensen te steken om bloed te zuigen.
Amadea