hoe zie je het verschil tussen een mannetjes vlinder en een vrouwtjes vlinder

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.7K

Antwoorden (4)

Een vlinderpiemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo kan je het ook zeggen ja ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
Aan de mannelijker en vrouwelijke geslachtskenmerken?

Toegevoegd na 2 minuten:
En een mannetjesvlinder herkent een vrouwtje in ieder geval op de geur: door de feromonen die ze uitscheidt. Soms al op een kilometer afstand.

Toegevoegd na 4 minuten:
En Dounja heeft ook gelijk dat bij de meeste vlinders er ook in kleur, grootte, of tekening er (soms kleine) verschillen zijn.

Toegevoegd na 3 uur:
NB. De verschillen in kleur/vorm zijn overigens maar heel klein. Ik zou ze zelf niet kunnen onderscheiden. Zie afbeelding, zoek de verschillen. Je ziet natuurlijk in de afbeelding wel verschillen, maar dat zou ook zo zijn als je er twee foto's naast legt van vlinders van hetzelfde geslacht.

Geslachtsbepaling door te kijken naar de geslachtskenmerken is wel mogelijk, maar dan moet je ze wel vangen.

Toegevoegd na 4 uur:
Bij het heideblauwtje (onderste afbeelding) is het verschil tussen mannetjes (rechts) en vrouwtjes wel duidelijk te zien).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ging er ook van uit dat dat de vraag was: hoe wij als mensen die weinig verstand van vlinders hebben, mannetjes en vrouwtjes uit elkaar kunnen houden.
Dat die vlinders dat zelf kunnen, tja, gelukkig maar... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan zelf amper de soort al onderscheiden, laat staan of het een mannetje of vrouwtje is. Je kunt zekerheid krijgen door te kijken naar de geslachtskenmerken, maar ik ben het met je eens dat de meeste vlinderkenners het wel in veel gevallen ook kunnen zien aan andere uiterlijke kenmerken.
Bij de meeste vlinders zie je dat aan de kleur of het patroon op de vleugels. Er zijn echter ook soorten waar je geen verschil kunt zien.

Als je dit per soort wilt weten is het misschien eens leuk om een boek uit de bibliotheek te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Mannetjes en vrouwtjes zien er vaak bijna hetzelfde uit, al zijn bij sommige soorten de vrouwtjes iets groter en lichter van kleur. Wel hebben sommige mannetjes geurschubben die de vrouwtjes niet hebben. Die geurschubben vormen soms een duidelijk herkenbare streep of veeg op de vleugels, zodat in die gevallen mannetjes en vrouwtjes gemakkelijk uit elkaar te houden zijn.