Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kunnen paarden last hebben van shellshock?

Misschien een wat vreemde vraag. Maar ik zat na het zes uur journaal naar 1 vandaag te kijken en een van de onderwerpen ging over het gebruik van paarden door de militairen in de eerste wereld oorlog. Op het slagveld. Er werd verteld over de vele paarden die sneuvelden tijdens de gevechten. Maar de paarden die overleefden, konden die dus shellshock krijgen, net zoals de soldaten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
944
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet meer hoe het in 1 vandaag precies werd geformuleerd.
Maar er was in ieder geval iemand die vertelde dat paarden intelligente dieren zijn en dat ze mogelijk toch enig idee hebben gehad van de ernst van wat er zich om hun heen afspeelde. En ik ken de beelden van de soldaten met, hoe dat toen werd genoemd, shellshock. Over de gevolgen voor de paarden hoor je nooit iets en ik vroeg het me op een gegeven moment dus af.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Tegenwoordig wordt shellshock ptss genoemd, post traumatische stress stoornis.
De lichamelijke en psychische gevolgen van ptss staan voor mensen duidelijk omschreven: voor dieren is dit niet het geval.
Je zal het dus geen ptss mogen noemen, maar het mag duidelijk zijn dat deze dieren zeker niet psychisch ongeschonden uit deze hel zijn gekomen.

Toegevoegd na 1 uur:
Excuus, stoornis moet zijn: syndroom.
(Lees meer...)
Rieneke1
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Stoornis is goed hoor Rieneke! (zie Wikipedia)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding