Waardoor zie je bij het verwijdden van je bloedvaten geen streepjes lopen maar een rood oppervlak?

Excuseer mijn onwetendheid, als dit een domme vraag is :) Ik heb weinig biologie gehad. Het verwijdden van je bloedvaten gebeurd als je bijvoorbeeld bloost of het koud/warm hebt, dacht ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee hoor, ik vind het een goede vraag.
Er zijn maar enkele plekjes waar je grote aders aan de oppervlakte komen. Bijv. in je liezen, op de pols, in je nek.
Maar in je wangen zitten een fijn netwerk van tienduizenden haarvaatjes. We noemen dat haarvaatjes, omdat de adertjes zo dun zijn als een haar. Als die zich wat verwijden komen ze allemaal dichter bij de huid te liggen en zie je de rode gloed er doorheen.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat klopt. !!
Maar het klopt niet dat je dom bent als je een vraagt stelt.
In je gezicht zitten de vaatjes dichter onder je huid. Daarom zijn ze sneller zichtbaar.
Ook het warm houden van je gezicht in de winter is daarom mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aders lijken blauw vanwege de eigenschappen van licht. Slechts bepaalde delen van het licht dringen door de huid heen en die reflecteren op de aders. Alleen hogere golflengte maken de aders zichtbaar. Blauw is een van de belangrijkere kleuren uit de hogere golflengten, daardoor lijken aders die kleur te hebben. Maar als een ader blootgelegd wordt, blijkt hij gewoon rood te zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aderen zijn ZO dun... Als je alleen de aderen en slagaderen van je lichaam zou extrapoleren uit je lichaam, zou dat een nieuw lichaam opleveren, precies de vorm van het lichaam terugmaken...

Dus vele adertjes maken rood...