Wat kost meer energie rechtop lopen of op vier ledematen?

De mens is gedurende de evolutie op twee benen gaan lopen, maar bespaar je daar ook energie mee of kost dat juist energie om je voort te bewegen?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Castle
8 jaar geleden
Volgens deze link: https://www.scientificamerican.com/article/walking-tall-why-did-humans-switch-from-four-to-two-legged-strides/ Hier zegt men dat de mens door rechtop te lopen 75% minder zuurstof nodig hebben dan (mens)apen die op twee of 4 ledematen voortbewegen. Rechtop lopen is dus energiezuiniger.
Ritsuka
8 jaar geleden
Volgens mij zorgt het lopen op 2 ledematen ervoor dat je 2 vrij hebt om gereedschappen te gebruiken

Het beste antwoord

Rechtop lopen, omdat je dan niet alleen maar 2 contactpunten hebt, maar ook omdat lopen op 4 ledematen door onze voorouderen meer op een slingerbeweging leek (zoals apen nog steeds doen). Deze beweging is veel minder efficiënt dan op 2 benen. En laat nu net dat zijn wat ervoor gezorgd heeft dat de mens is beginnen welvaren; 2 vrije ledematen, de handen

Wat ook een bijkomend functie heeft bij het lopen op 2 benen; het contactoppervlak van de zon is kleiner dan op 4. Dit zorgde ervoor dat er men langer actief kon zijn tijdens de dag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beschik je over een bron? Je antwoord overtuigt me niet.
nounka
8 jaar geleden
Ik dacht dat het omgekeerd ging,... dat we op twee poten begonnen lopen omdat we net dingen in onze armen droegen/wilden dragen.