ik ben bezig met een werkstukje over diabets. en ik snap niet waarom de glucose haalte niet te hoog mag zijn kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
12 jaar geleden
Snap jij dan überhaupt wel wat diabetes inhoudt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, je maakt geen insuline aan of je lichaam gebruikt het niet goed( niet helemaal juist, maar dit is snel gezegd wat het 2e is)
ik snap wat het doet
maar waarom mag je glucose gehaalte in het bloed niet te hoog zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je dan osmotische problemen krijgt en er aceton aangemaakt wordt een oplosmiddel wat oa in nagellakremover zit.

Antwoorden (2)

Even voor de duidelijkheid: het is niet "diabets" maar "diabetes (mellitus)". En het is niet "haalte" maar "gehalte". Als je die twee fouten alvast weglaat ben je al een eind op weg en zoekt het een stuk makkelijker op Google ;)

Het probleem is niet zo zeer het hoge glucosegehalte maar het onvermogen van de cellen om dat vele glucose op te nemen en te verwerken.

Van http://nl.wikipedia.org/wiki/Diabetes_mellitus:

Wanneer de glucose niet of onvoldoende in de cellen opgenomen kan worden, stijgen de bloedglucosewaarden; er treedt hyperglykemie op. Dit heeft diverse gevolgen:
De meest acute complicatie is keto-acidose. Hierbij treedt verzuring op in alle weefsels en organen, wat misselijkheid en soms braken tot gevolg heeft (dit begint bij 17 mmol/l en hoger).
In de nier zal de concentratie glucose in het bloed zo hoog zijn dat niet alle suikers gereabsorbeerd kunnen worden. Hierdoor gaat er suiker via de nier verloren in de urine. Dit gaat gepaard met extra waterverlies, waardoor er grote volumes urine worden geproduceerd: polyurie. Door het grote urine-verlies stijgt het dorstgevoel en zal de patiënt veel drinken. Dit noemt men polydipsie.

Lees de wikipedia link even goed door, kijk op www.diabetes.nl en gebruik google en je kunt er zeer veel over te weten komen.

Succes met je werkstuk!

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, volgens mij heb ik zo te zien zelf ook niet goed gelezen. Het probleem is juist wél te hoge bloedglucosewaarden, waardoor suiker onvoldoende kan worden opgenomen. Zo zie je maar, onzorgvuldig lezen levert een hoop misverstanden op... :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glucose is in alle organen nodig voor de energievoorziening en voor de chemische processen.
Maar een teveel levert in alle cellen beschadiging op.
Vergelijk het met je tank volgooien met benzine. Daar kun je goed op rijden, maar als je zo lang blijft tanken dat je hele cabine vol staat gaan er dingen fout.
Reddie