Werkt weegbree nou echt tegen de bulten die je krijgt van brandnetels?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3K
Reddie
10 jaar geleden
Je vraagt hie naar de bevestiging of ontkenning van een fabeltje.
Doe je eigen onderzoek. Brandnetels en weegbree in overvloed.
Vermeld graag je bevindingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fabeltje? Ik, als brandnetelfluisteraar eerste klasse, weet dat het hier geen fabeltje betreft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zeker geen fabeltje,ik heb het zelf eens een keer uitgeprobeerd en het werkt echt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat dovenetel ook goed werkt tegen de jeuk. Die lijkt op een brandnetel maar heeft er witte bloempjes in zitten.
Reddie
10 jaar geleden
@stippel @Maria16 Herformulering
Je vraagt hie naar een verschijnsel dat je gemakkelijk zelf kunt onderzoeken. Brandnetels en weegbree in overvloed.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Reddie
Er is toch wel wat onderzoek naar het plantje gedaan:
http://wetenschap.infonu.nl/scheikunde/46881-weegbree-wetenschappelijk-bekeken.html http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/77294-de-weegbree-als-medicinale-groente.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie, GV bestaat niet voor niets.

Antwoorden (3)

Ja absoluut! Als je gekneusd blad van de grote weegbree (ronde bladvorm) over je 'brandneteljeuk' smeert, verdwijnt de jeuk veel sneller. Het zelfde geldt trouwens voor gekneusd blad van de hondsdraf. Deze plantjes zijn vaak makkelijk te vinden in de buurt van brandnetels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal juist +
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bij mij werkt het al jaren. Alleen je moet de blaadjes weg goed scheuren en eventueel een beetje vochtig maken zodat het sap goed eruit komt. De bultjes blijven maar de jeuk/prik verdwijnt. (en komt ook niet terug bij mij)
het staat meer bekend om het tegengaan van het brandende gevoel. niet zo zeer tegen de kleine bultjes die je kan krijgen. er zitten ontsmettende en pijnstillende stoffen in. dus wanneer je weegbree kapot wrijft en het op de plek van waar de brandnetel heeft gestoken het daar erop smeert zal het niet zo prikken/branden. het werkt namelijk ook tegen kwallenbeten onder andere. en soms voor thee tegen keelpijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik betwijfel het, je hebt geen vergelijkingsmateriaal. Er zullen niet veel mensen zijn die een hand wel behandelen en de andere niet en dat in vijf herhalingen met afwisselend de linker en rechter hand behandeld. Het is denk ik meer een volkswijsheid, die over allerlei planten de ronde doet. Het is overigens een behoorlijke heksentoer om wat sap uit de weegbree te halen omdat het zo een droge plant is.
Een erg goede remedie tegen brandnetels is er geen aandacht aan te schenken.