Fasen in de celcyclus

Eukaryote cellen hebben eenzelfde celcyclus, deze is ruwweg in te delen in twee fases, namelijk:

Interfase, voorbereiden op het delen van de cel.
Mitose of meiose, de uiteindelijke deling van de kern.
De Interfase wordt ingedeeld in drie fases:

De G1-fase, belangrijke toename van cytoplasma in de cel. En het aanmaken van eiwitten, ter voorbereiding op de celdeling.
De S- of synthesefase, de cel gaat alle chromosomen of anders gezegd alle informatie die de kern bevat voor het functioneren van de cel kopiëren door replicatie. Het materiaal kan dan bij de mitose worden gedeeld. Elk van de twee nieuwe chromosomen heet nu chromatide
De G2-fase, de periode tussen het verdubbelen van het DNA en de deling van de cel. In deze fase worden stoffen gemaakt die belangrijk zijn voor de celdeling.
Tussen G1 en S fase en na de G2-fase zijn er ook 'checkpoints' (controlepunten). CH2 (checkpoint 2, na G2)controleert of de DNA-replicatie goed is gebeurd. Kleine fouten worden hersteld, maar als er zich te grote fouten voordoen gaat de cel in apoptose (geprogrammeerde celdood)
[bewerken] Duur van de verschillende fasen
De duur van de verschillende fasen is afhankelijk van het celtype en het organisme. GEMIDDELT DUURT in een celcultuur een celdeling bij cellen van zoogdieren 12 tot 24 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De cel. Het kleinste levende wezen op aarde. De cel, waar de mens volledig uit is opgebouwd. Welkom in de wondere wereld van de cel en hoe deze zich deelt en voortplant!

Het menselijk lichaam ontwikkelt zich door deling en groei vanuit de bevruchte eicel (zygote). Bij deling van een cel ontstaan dochtercellen die vrijwel identiek zijn aan de moedercel. Iedere celdeling wordt voorafgegaan door een kerndeling. Bij zich delende cellen kan men een celcyclus onderscheiden die in twee stadia worden onderverdeeld, namelijk de interfase en de mitose. Hierbij duurt de mitose heel kort, en de interfase lang.

Onder mitose verstaat men de celdeling waarbij uit één cel twee genetisch identieke dochtercellen ontstaan die hetzelfde aantal chromosomen bezitten als de moedercel. De mitose, ook wel somatische celdeling of "gewone" celdeling genoemd, duurt afhankelijk van het celtype en milieuomstandigheden 1 tot 2 uur.

De interfase is het stadium tussen twee op elkaar volgende mitosen. De chromosomen zijn dan gedespiraliseerd tot lange, dunne draden, het chromatine. De duur van de interfase is erg variabel, afhankelijk van het celtype en de milieuomstandigheden. Het duurt in ieder geval vele malen langer dan de mitose zelf, bijvoorbeeld 30 uur.