Het zoutgehalte in het lichaam wordt onder meer gereguleerd door het in de bijnierschors geproduceerde hormoon aldosteron. Het zorgt tijdens de vorming van de urine voor het uitwisselen van natrium (Na+) tegen kalium (K+) en helpt zo ook om de bloeddruk te regelen. De nieren houden de elektrolytenconcentraties in het lichaam constant waardoor de hoeveelheid zout in de urine kan variëren.
Wanneer je zout consumeert, verandert deze balans, waardoor het lichaam wordt gedwongen om de verandering in elektrolytconcentraties te compenseren. Hiervoor gaat het water vasthouden. Deze actie heeft op zijn beurt invloed op de urineproductie.
Door overmatig zoutverbruik wordt de kleur dus donkerder omdat er minder water uitgescheiden water aanwezig is.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ perfect antwoord!
LeonardN
4 jaar geleden
En heeft een wellicht hogere concentratie van zout in de urineconcentratie hier nog enige invloed op?
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
De kleur wordt veroorzaakt door urobiline, een afbraakproduct van hemoglobine. Het zout zal nauwelijks voor een kleurverandering zorgen.
LeonardN
4 jaar geleden
Dank je voor de reactie.