Zweten is het verkoelingssysteem van het lichaam.
Een ingebouwd zwembad, dus.
Je huid wordt vochtig, hierdoor koel je af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om af te koelen. Als het waait en je bent bezweet voel je dat goed.
Zo reguleert je lichaam zijn lichaamstemperatuur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het menselijk lichaam is voorzien van een soort thermostaat. De normale temperatuur is ca. tussen 36.8 en 37.5. Wanneer het lichaam te warm wordt regelt ons systeem dat de porieën zich openen en zal de zweetkliertjes worden aangezet tot transpiratie. Door deze combinatie wordt de temperatuur gereguleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je temperatuur van je lichaam boven de 37 gr stijgt, probeert het lichaam dit te corrigeren door middel van het afkoeligsproces in gang te zetten. Zou dit niet het geval zijn dan heeft dit catastrofale gevolgen.
Voor verdamping van vloeistof (ook zweet) is energie (warmte) nodig. Denk aan een koelkast die op hetzelfde principe werkt. De natuur heeft het afkoelen (dus het op temperatuur houden van het lichaam) bij de mens opgelost door hem te laten zweten. Het verdampen vindt plaats en het lichaam koelt weer af. En dat alles zonder thermostaat, of zit die toch ergens ingebouwd? Een hond zweet alleen via zijn tong. Ik dacht Sven Kramer ook toen ik zijn foto op de voorpagina van de Volkskrant zag staan. Het tegenovergestel gebeurt als je lichaam afkoelt. Dan knijpen je poriën samen zodat het afkoelend oppervlak van je lichaam kleiner wordt en krijg je kippenvel. Overigen zweet een kip via zijn geopende snavel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lijf is een machine die voedsel en zuurstof omzet in ondermeer beweging. Daarbij komt veel warmte vrij. Vandaar dat we normaal gesproken rond de 37 graden Celsius zijn. Om oververhitting te voorkomen, moeten we warmte afgeven aan de lucht. Dat gebeurt het meest efficiënt als de omgevingstemperatuur een graad of 20 is. Is het warmer, dan moet het lichaam zweten om koel genoeg te blijven. En is het kouder, dan koelen we zonder kleding te snel af. Vanaf een graad of 30 is de afgifte van lichaamswarmte zo moeilijk, dat we het onaangenaam warm beginnen te vinden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het warm krijg geeft je lichaam een soort reactie door aan je hersenen, om te zeggen dat je moet gaan zweten. Als je anhidrosis of hypohidrosis heb is er iets kapot waardoor je hersenen het bericht niet goed ontvangen. Dus dan ga je ook niet zweten. Je krijgt het dan heel warm. En krijg je lichte koorts. Als het heel warm is en je wordt nog warmer, stijgt de koorts snel. Je moet jezelf dan laten afkoelen met lauw water, een ventilator of een ijszak. Als je niet afkoelt kan je erg ziek worden.