Hoe zijn longen ontstaan?

Volgens de evolutietheorie zijn de landdieren ontstaan uit de vissen. De vissen komen aan zuurstof door de kiewen. Nu blijken bijvoorbeeld de longvissen al een soort longen te hebben gehad. Maar welk beginsel noopte ertoe dat te ontwikkelen? Ik begrijp dat de evolutie niet doelgericht is, maar vaak ontstaat het een uit het ander zoals bijvoorbeeld een been/arm uit een vin etc. Maar is er een orgaan wat voor de long gaat of zijn dat toch de kieuwen?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Niet de kieuwen maar de zwemblaas, die vrijwel alle vissen hebben en gebruiken om zonder veel energieverbruik op de gewenste diepte te verblijven, ligt aan de basis van de longen van landdieren. Beide organen beginnen hun ontwikkeling als uitstulping van de darm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
En voor de volledigheid blijken die weer te zijn ontstaan uit de darmen. Wonderbaarlijk toch allemaal. In ieder geval bedankt voor het antwoord!