Als je jezelf zou laten invriezen, gaat je verouderingsproces dan wel door?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (3)

Nee, want je gaat dan dood, en als je dood bent verouder je niet.
Tenminste niet in de zin van rimpels ed.
Je lichaam gaat natuurlijk wel met de tijd mee dus in die zin wordt je wel ouder.

Maar ja, erg veel maakt het niet uit als je dood bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus het is niet mogelijk zoals in de film om jezelf in te vriezen en later te ontdooien :$?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
met eencellige dieren word het wel gedaan maar een mens is te warm, groot ed. dus dat word nog even zoeken naar een manier dat een mens binnen die honderdste seconde ingevroren kan worden
Nee, alles staat nagenoeg stil bij de temperatuur van vloeibaar stikstof of lager. Alleen kleine moleculen als zuurstof kunnen diffunderen, de macromoleculen waarmees je lichaamstructuur is opgebouwd zullen niets doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen, de biochemische processen stoppen bij dergelijke lage temperaturen volledig.
Grootste probleem is het invriezen zelf, gebeurt dat (te) langzaam dan prikken de naaldvormige ijskristallen je cellen lek en vervloeien deze, je verliest dan het vermogen ooit tot leven verwekt te worden.

Voor het ontdooien bestaat nog geen goed protocol.
Zou je op de juiste wijze zijn ingevroren (wat de juiste wijze is weet men niet met zekerheid) , snel genoeg gewerkt worden om ook hersendood te voorkomen en men bij het tot herleven wekken snel genoeg kunnen ontdooien waardoor alsnog hersendood voorkomen kan worden, dan zou het me niet verbazen als cryogene hibernatie toch zal blijken te werken. Je zou dan beginnen met dezelfde leeftijd waarmee je ingevroren bent.

Dieren die tegen bevriezing kunnen maken vooraf een antivries in hun bloed aan (een glycol) en doorstaan bevriezing en ontdooiing.De beruchte ijsnaaldvorming wordt zo voorkomen
De mens is echter veel groter, daarnaast warmbloedig en hoe groter het lichaam is hoe moeilijker overal snel genoeg de juiste temperatuur te krijgen voordat je hersenen letaal letsel oplopen door met name zuurstofgebrek.
En dan is die pakweg 6-10 minuten niet veel......

Kinderen die onder het ijs geraakt zijn zijn soms na een UUR alsnog weer met succes tot leven gewekt, enige ambulanceverpleegkundigen hebben zich hierop toegelegd.

Misschien is het dus toch mogelijk.