Is zweet een afvalproduct van verbranding van energie (voedsel)?

Bij de verbranding van glucose komt veel water vrij. Nu bestaat zweet veel uit water en komt vrij bij inspanning. Dus zou je denken dat het zweet ook afkomstig is van het water van de verbranding.
Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand die heel zenuwachtig is (of zich in de sauna bevind) ook heel veel zweet, op zich lijkt de inspanning dan niet zo hoog te zijn, maar kan het zweet dan toch komen van het water van een verbrandingsproduct.

Of is het zo dat hoewel zweet wel vrij komt bij inspanning maar dat zweet los staat van verbranding en gewoon uit de lymfevaten of bloedvaten wordt geperst om af te koelen?

Bovendien vraag ik me af in geval van inspanning (bijv. 5km hardlopen) iemand die getraind is veel minder zweet dan een minder getraind hoe dat dan komt? Er wordt immers evenveel inspanning verricht, dus evenveel glucose verbrand, dus zou je verwachten dat ze evenveel zweten. Toch gebeurt dat niet, dus waardoor is dat?

Toegevoegd na 7 uur:
Mijn vorige alinea blijkt overigens niet helemaal te hoeven kloppen want uit een recent onderzoek bleek dat getrainde sporters meer zweten dan ongetrainde. Maar helemaal goed was dat onderzoek ook niet.
https://www.fit.nl/voeding/vochtbalans/zweten-sporten

Picture for question
erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Ja, zweet is een afvalproduct van verbranding van energie (voedsel). Zweet is een vloeistof die wordt geproduceerd door de zweetklieren in het menselijk lichaam. Het is een afvalproduct van de verbranding van energie die wordt gebruikt om het lichaam te koelen.
Bronnen:
4 maanden geleden